معرفی سازه‌های SRC

سازه‌های SRC متشکل از ستون‌های مرکب بتنی مسلح با هسته فولادی می‌باشند که استفاده از آن‌ها به‌صورت چشمگیری درحال افزایش است. هسته فولادی می‌تواند به‌صورت مقاطع نورد شده آماده و یا Built-up باشد. تیرها در سازه SRC درصورت نیاز می‌توانند به‌کمک مقاطع فولادی نیز تقویت شوند.

سازه‌های SCR ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که به‌ویژه در ساخت سازه‌های بلندمرتبه بسیار مناسب خواهند بود. استفاده از این سیستم منجر به افزایش کارایی المان سازه‌ای، مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، امکان اجرای دهانه‌های بلند و کاهش ابعاد ستون‌ها (مخصوصا در طبقات پارکینگ) خواهد شد.

سازه SRC
عملکرد سازه SRC

عملکرد سازه‌های SRC

از آن‌جایی‌که در این نوع ستون‌ها بخش فولادی توسط بتن محصور می‌شود، نیازی به کنترل کمانش موضعی نمی‎‌باشد زیرا مصالح بتنی همانند تکیه‌گاه ممتد در طول عضو فولادی در فشار عمل می‌کند. به این ترتیب، این نوع ستون‌ها را می‌توان همواره جزء مقاطع فشرده به‌حساب آورد. درصورتی‌که مقاطع فولادی در این ستون‌ها متشکل از چند نیمرخ باشند، برای جلوگیری از کمانش هر یک از مقاطع به تنهایی قبل از سفت شدن بتن، این قطعات می‌بایست توسط بست، نبشی، تسمه، ناودانی و یا مقطع مناسب دیگری به یکدیگر متصل شوند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره‌های 09122527317 و 09127598728 تماس بگیرید

مزایای ویژه سازه‌های SRC

  • حذف ستون‌های میانی و تامین پارکینگ بیشتر:

مقاومت بالای ستون‌های SRC این امکان را فراهم می‌نماید که بتوان ستون‌های میانی را حذف نمود و یا فاصله بین ستون‌ها را افزایش داد. درنتیجه، فضای مفید داخل ساختمان افزایش می‌یابد و درضمن امکان تعبیه پارکینگ‌های بیشتری فراهم می‌شود.

  • ابعاد ستون:

مقاومت بالای ستون‌های SRC نسبت به ستون‌های بتنی، این امکان را فراهم می‌نماید که بتوان تا 25 درصد، بعد ستون را کاهش داد که از لحاظ معماری بسیار مطلوب است.

مزایای سازه SRC
سرعت بالا و سهولت در اجرای این نوع سازه ها

سایر مزایای SRC

 
  • افزایش سرعت و سهولت در اجرا به‌دلیل کاهش حجم آرماتوربندی
  • امکان آرماتورگذاری بدون وصله در ستون‌ها به طول 12 متر، بدون نیاز به مهاربندی ستون
  • سازگار با اجرای سازه به‌صورت بالا-پایین (Top-Down)
  • کاهش تراکم آرماتور در محل اتصال تیر به ستون