اسپیسر بتن، یکی از محصولاتی است که در ساخت‌وساز ساختمان از آن استفاده می‌کنند. این اسپیسرها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که اسپیسر بتنی یکی از آن‌ها است. این اسپیسرها از نظر کیفیت و کارایی بسیار عالی هستند و شما می‌توانید از آن‌ها به صورت عمده و جزئی از شرکت رویش خریداری کنید؛ اما قبل از آن لازم است بدانید که اسپیسر بتن چیست و چگونه می‌توان از آن در پروژه‌های ساختمانی استفاده کرد.

کاربرد اسپیسر بتن چیست؟

اسپیسرهای بتنی، یکی از اسپیسرها و فاصله گذارهایی هستند که به عنوان یکی از عوامل مهم مانع خوردگی میلگردها و فلزات شناخته می‌شوند. این اسپیسرهای بتنی با مقاومت و فشار بالای خود می‌توانند یک پوشش بتنی کافی در سازه‌ها ایجاد کنند تا عمر سازه شما را افزایش دهند. استفاده از آن در تمام مراحل ساخت ساختمان یک راه‌حلی عالی برای افزایش استحکام سازه است.

تاثیر عوامل آسیب‌رسان به سازه را می‌توان با فاصله گذارهای بتنی کاهش داد و از خوردگی میلگردها جلوگیری کرد. مهم‌ترین عواملی که باعث خوردگی میلگردها می‌شوند؛ هوا، رطوبت، کلرایدها، سولفات‌ها و سایر عوامل خورنده هستند. این عوامل می‌توانند تاثیر جدی روی سازه شما داشته باشند. لذا ایجاد یک پوشش مناسب در میلگردها در شرایط آب و هوایی مختلف می‌تواند از خوردگی آن‌ها جلوگیری کند.

هر چند که در برخی مواقع به جای استفاده از اسپیسر بتنی از تکه‌ سنگ‌های ساختمانی، کاشی و سرامیک، موزاییک یا قطعات آجری و چوبی استفاده می‌کنند؛ اما آن‌ها به یک اندازه نیستند و برای همین در نقاط مختلف، ارتفاعات متفاوتی را ایجاد می‌کنند. لذا می‌توانند باعث خوردگی بیشتر میلگردها شوند. در حالی که اسپیسرهای بتنی به یک شکل و اندازه هستند و قرار دادن آن‌ها در بخش‌های مختلف سازه می‌تواند سطح یکدستی را ایجاد کند.

استفاده از این نوع اسپیسرها سبک، مقاوم، ارزان و حمل و نقل آسانی دارند که می‌توانند دقت و سرعت اجرای پروژه را بالا ببرند. همچنین در استفاده از آن‌ها نیاز به نیروی انسانی کمتری دارید و می‌توانید هزینه ساخت و ساز پروژه خود را کاهش دهید. البته استفاده از اسپیسر بتنی می‌تواند بین میلگرد و بتن یک قفل ایجاد کند. در واقع اجازه نمی‌دهد بعد از آن که شما آن‌ها را میان بتن و میلگرد قرار دادید میلگردها از جای خود حرکت کنند. هم‌چنین به یاد داشته باشید که جنس اسپیسرها نیز از بتن هستند و با بتن‌ آرمه ادغام شده و جزویی از آن خواهند بود.

موارد استفاده از اسپیسر بتنی

در بالا در مورد کاربرد اسپیسر بتنی صحبت کردیم و بیان کردیم که شما می‌توانید از این نوع اسپیسرها برای ساخت و ساز خود استفاده کنید؛ اما می‌دانید موارد استفاده اسپیسر بتن چیست و از آن در کدام بخش‌های ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند؟‌

  1. سطوح عمودی مانند دیوارها، ستون‌ها و مقاطع مدور
  2. در بتن‌های پیش ساخته
  3. سازه‌های سنگین ساختمانی مانند فونداسیون، تیرهای سنگین و کف
  4. دال‌های بتنی
  5. سازه‌های سبک سقف‌های کامپوزیتی
  6. سازه‌های با وزن متوسط مانند تیرها، پوترها و کف‌سازی‌های نیمه سنگین
  7. کف‌سازی‌های سنگین و پرتراکم مانند فونداسیون و تیر و شناژ

ویژگی‌ها و مزایا اسپیسر بتن چیست؟

ویژگی‌ها و مزایا اسپیسر بتن

آشنایی در مورد ساختار و ویژگی‌های اسپیسر بتنی به شما کمک می‌کند تا بهتر آن را بشناسید و به مزایا و معایب آن پی ببرید؛ زیرا برای این که شما بتوانید یک اسپیسر خوب برای سازه خود خریداری کنید باید این فاصله گذار را به صورت کلی شناسایی کرده و قادر باشید آن‌ها را با اسپیسرهای دیگر مانند اسپیسر پلاستیکی مقایسه کنید.

  1. میزان مصرف اسپیسر بتنی در ساختمان‌سازی حدود یک سوم اسپیسرهای پلاستیکی است
  2. مقاومت فشاری اسپیسر بتن بیشتر است. در واقع آن‌ها به راحتی له نمی‌شوند
  3. نیروهای استاتیکی را به صورت ایمن به بتن انتقال می‌دهند
  4. پیوستگی اسپیسر بتنی با خود بتن بسیار عالی است و شما هیچ‌گونه شکافی را بین اسپیسر و بتن مجاور آن نمی‌بینید
  5. یکی از مزایا اسپیسر بتنی نفوذناپذیری بسیار بالا آن‌ها در برابر سولفات و کلراید است
  6. مقاومت فیزیکی و شیمیایی بسیار بالایی دارند
  7. ابعاد اسپیسر بتن بسیار دقیق و ثابت است
  8. ضریب حرارتی اسپیسر بتنی با خود بتن یکسان است. به همین دلیل در مجاورت گرما و سرمای زیاد، شکافتی را در بتن ایجاد نمی‌کند
  9. شما می‌توانید اسپیسر بتن را خیلی سریع و آسان نصب کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در حالات مختلف تثبیت کنید
  10. ابعاد اسپیسر بتن با توجه به مقررات ملی ساختمان ایران و شرایط کشور ساخته می‌شود
  11. قابلیت استفاده در تمام سازه‌های مختلف ساختمانی را دارد

نکات مهم اجرای اسپیسر بتن

شما به هنگام نصب و اجرای اسپیسر بتن باید نکاتی را رعایت کنید و آن‌ها را مدنظر قرار دهید تا استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان خود را افزایش دهید.

  1. اسپیسرها را باید در فاصله معینی از هم قرار دهید و آن‌ها را محکم و بادوام نصب کنید تا باعث خوردگی و از بین رفتن پوشش بتنی نشود.
  2. قبل از بتن‌ریزی چک کنید که فاصله اسپیسرها تغییر نکرده باشد.
  3. طبق قانون مقاوم سازی ساختمان شما باید اسپیسر بتن را به گونه‌ای در کنار هم قرار دهید که پيوستگی بتن را حفظ کنند.
  4. در برخی مواقع برای بستن لقمه به میلگردها از سیم‌های آرماتور استفاده می‌کنند. در این گونه مواقع دقت کنید که فاصله سر سیم در لقمه‌ها از میزان حداکثر پوشش تا سطح قالب‌ها بیشتر نباشد.
  5. زمانی که اسپیسر بتنی را می‌سازید در آن باید از سیمان و سنگ‌دانه‌هایی استفاده کنید که دوام بالایی دارند و اسپیسرهای شما را بدون تخلخل ایجاد می‌کنند. همچنین مقاومت اسپیسرها با مقاومت بتن احاطه کننده آن‌ها یکسان باشند.

نکات مهم به هنگام تولید اسپیسر بتنی

  1. میزان آب به سیمان در ساخت اسپیسرها نباید بیشتر از مخلوط بتن باشد
  2. سنگ‌دانه‌هایی که به هنگام تولید اسپیسر بتنی استفاده می‌کنید نباید بزرگ‌تر از ضخامت‌های پوششی روی میلگردها باشند. در این خصوص بهتر است آن‌ها حدود یک سوم ضخامت پوشش میلگردها باشند
  3. شما می‌توانید برای افزایش مقاومت اسپیسر بتنی از روان کننده‌ها استفاده کنید
  4. شما به هنگام تولید اسپیسر بتنی دقت کنید مواد آن‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که از نفوذ مواد مضر به داخل بتن جلوگیری کنند
  5. بعد از آن که شما اسپیسرهای خود را ساختید آن‌ها را در محیط‌های سر پوشیده و در انبارها نگهداری کنید. حال اگر آن‌ها را در بسته‌بندی‌هایی قرار دهید می‌توانید تا ۲۴ ماه آینده از آن‌ها برای ساخت پروژه‌های ساختمانی استفاده کنید

انتخاب اسپیسر مناسب برای سازه

انتخاب اسپیسر مناسب در سازه‌های مختلف متفاوت خواهد بود؛ زیرا هر کدام از سازه‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که می‌توانند روی انتخاب اسپیسرها مؤثر باشند. آن‌ها می‌توانند روی بهبود کیفیت فرآیند ساخت و ساز و نتیجه‌ نهایی سازه‌ها مؤثر باشند. برای این کار شما باید به طول اسپیسرها توجه کنید. طول اسپیسرها در واقع همان فاصله‌ای است که بین پوشش بتنی با میلگردها ایجاد می‌شود؛ یعنی هر چه ساختمان شما مرتفع باشد شما نیاز به اسپیسرهایی با طول بیشتر خواهید داشت تا استحکام سازه خود را افزایش دهید.

یکی از موارد دیگری که شما به هنگام انتخاب اسپیسر به آن دقت کنید قیمت آن‌ها است؛ زیرا هر کدام از اسپیسرها با برندهای مختلف قیمت متفاوتی خواهند داشت که روی هزینه نهایی ساختمان‌سازی مؤثر خواهند بود.

خلاصه

یکی از راه‌ های کاهش هزینه ساختمان‌ سازی استفاده از اسپیسر بتنی است. این اسپیسرها قادر هستند فاصله میلگردها را در فواصل یکسانی قرار دهند و آن‌ها را تثبیت نمایند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عمر ساختمان‌ها افزایش داده و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را زیاد کنند. در اسپیسر بتنی به دلیل این که آن‌ها از جنس بتن آرمه هستند ضرب انبساطی یکسانی با آن‌ها دارند و با تغییر دما در بتن شکافت ایجاد نمی‌کنند. شما برای تولید آن‌ها باید از سنگ‌دانه‌ها، سیمان و آب طبق استانداردهای ساختمان‌سازی استفاده کنید تا بتوانید اسپیسر مقاومی را ایجاد نمایید. کاربرد اسپیسر بسیار زیاد است که شما برای اطلاع از کاربرد و قابلیت‌های اسپیسر بتن چیست می‌توانید با کارشناسان فروش رویش صحبت نمایید.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط