ایران یکی از چندین کشور برتر تولیدکننده اسکلت فولادی در جهان است که به ساخت سازه‌های بسیار متنوعی می‌پردازد. طی سال‌های اخیر صنعت ایران شاهد پیشرفت قابل‌توجهی بوده و از به‌روزترین روش‌ها و تجهیزات دنیا برای تولید انواع اسکلت فولادی استفاده می‌کند.
در مجموع، ساخت و ساز انواع اسکلت فلزی در ایران به دو صورت بتن و فلز صورت می‌گیرد.  ساخت و ساز با بتن و میلگرد، دارای هزینه بیشاری نسبت به سازه‌های فولادی است. با توجه به این موضوع بسیاری از پیمانکاران برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز از سازه‌های فولادی استفاده می‌کنند. سازه‌های فلزی ایمنی خوبی داشته و سریع‌تر از سازه‌های بتنی ساخته می‌شوند.

اسکلت فلزی،  تیرها ، ستون‌ها و فولاد را در برمی‌گیرد. این ستون‌ها در موقعیت‌های عمودی و افقی روی یکدیگر قرار گرفته و باعث تشکیل بدنه یک ساختمان بزرگ می‌شوند.

در کارخانه اسکلت فولادی گروه رویش انواع سازه ها تولید می‌شود و از ایمنی بالایی برخوردار است.

اسکلت فلزی چیست؟

کارخانه اسکلت فولادی

اسکلت فولادی به سازه‌ای گفته می‌شود که به‌صورت کامل از فولاد تولید شده و توسط اتصالات پیچی، پرچی و جوشی به یکدیگر متصل شده‌اند. سازه‌های فولادی، اسکلت ساختمان را تشکیل می‌دهند که به‌صورت افقی و عمود بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. فولاد به‌عنوان بهترین متریال برای ساخت اسکلت ساختمان شناخته می‌شود که مزایایی مانند مقاومت بالا، همگن بودن، جوش‌پذیری و انعطاف را دارد.

ساخت اسکلت فولادی در کارخانه برای پروژه‌های بزرگ انجام می‌شود و برای پروژه‌های کوچک در محل نصب پروژه ساخته می‌شوند. سازه‌های فولادی قابلیت توسعه دارند و می‌توان پس از اتمام پروژه در صورت نیاز به اسکلت آن تعدادی دیگر اضافه کرد. اسکلت فولادی نسبت به دیگر سازه‌ها مانند سازه‌های بتنی و چوبی برتری دارد که در ادامه به ذکر ویژگی‌های آن‌ اشاره شده است.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

ویژگی‌ بهترین کارخانه های اسکلت فولادی

در ایران کارخانه‌های زیادی در زمینه تولید اسکلت فولادی وجود دارند که از کیفیت بسیار بالایی در ساخت محصولات برخوردار هستند. این کارخانه‌ها از تجهیزات لازم برای ساخت انواع اسکلت بهرمند بوده که کاملاً پیشرفته و مجهز به تکنولوژی روزهستند. از این دستگاه‌ها می‌توان به جرثقیل، مته شعاعی، دستگاه جوشکاری اینورتر، دستگاه جوشکاری یک سو کننده، کمپرسور هوا جهت نقاشی، دستگاه برش ورق، دستگاه مرکز و… اشاره کرد. در کارخانه‌ گروه رویش افراد متخصص و ماهری فعالیت می‌کنند که مطابق با استانداردهای جهانی به تولید سازه‌های متنوع می‌پردازند. از ویژگی‌های بهترین کارخانه اسکلت فولادی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. سرعت بالا در ساخت انواع اسکلت فولادی با کیفیت بالا
  2. نصب و تکمیل انواع پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  3. جوش، مونتاژ، برش، حفاری با بهترین تجهیزات
  4. نصب انواع سوله‌ها و سازه‌های فولادی
  5. داشتن کنترل کیفیت و نظارت بر پروژه‌های ساخت
  6. نصب و اجرای سازه‌های فولادی به‌صورت سفارشی
  7. طراحی سازه‌های از پیش ساخته و سبک

در این کارخانه‌ها افراد متخصصی برای نظارت و مشاوره بر روی پروژه‌ها مشغول به فعالیت هستند که از ابتدا تا اتمام ساخت اسکلت به نظارت دقیق آن می‌پردازند. در این کارخانه‌ها کلیه اصول مهندسی برای ساخت سازه‌ها مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی رعایت می‌شود. پروژه‌ها از نظر اقتصادی بررسی می‌شوند و بهینه‌ترین نقشه‌ها برای طراحی آن‌ها کشیده و اجرا می‌شوند. از کاربردهای اسکلت فولادی می‌توان به ساخت سقف و دیوار انواع سوله‌ها و ساخت و ساز گسترده مجتمع های مسکونی اشاره کرد.

فیلم ساخت اسکلت فولادی

مراحل ساخت و اجرای اسکلت فولادی در کارخانه

کارخانه اسکلت فولادی | گروه رویش

برای ساخت اسکلت فولادی مراحلی وجود دارد که توسط افراد و کارگران متخصص انجام می‌شوند و عبارت‌اند از

  1. در اولین مرحله ورق‌ها مطابق با ابعاد نقشه برش داده می‌شوند. به این مرحله تسمه بری نیز گفته می‌شود.
  2. مرحله دوم که تسمه سازی نام دارد به پخ‌زنی ورق‌ها پرداخته می‌شود. پخ‌زنی برای انجام جوش شیاری و اتصال ورق‌ها برای ایجاد طول مناسب انجام می‌شود. تسمه سازی برای برقراری درز جوش‌ها و یکسره کردن قدرت ورق‌ها به کار می‌رود.
  3. در مرحله بعد توسط دستگاه CNC به برش استیفنرها و اتصالات مربوطه پرداخته می‌شود. استیفنر یا سخت‌کننده به ورق‌های فولادی گفته می‌شود که مقاطع فولادی را تقویت می‌کنند. این مرحله برای جلوگیری از چرخش در کمان و بهبود صلبیت تیر به کار می‌رود؛ اجرای استیفنرها به دو صورت طولی و عرضی انجام می‌شود.
  4. در این بخش به اجرای شاسی و مونتاژ قطعات پرداخته می‌شود که برای این کار جک‌ها، قالب‌ها و فیکسچرها آماده می‌شوند.
  5. پس از آن قطعات با استفاده از خال جوش مونتاژ می‌شوند و مقاطع H، I و BOX ساخته می‌شوند.
  6. در این مرحله جوش‌ها تکمیل می‌شوند که به این منظور از دستگاه جوش اتوماتیک زیر پودری استفاده می‌شود.
  7. در مرحله بعدی فلنج‌ها، اتصالات و صفحه‌ستون ها با استفاده از دستگاه دریل رادیال و مگنت سوراخ‌کاری می‌شوند.
  8. مونتاژ قطعات تکمیلی، اتصالات ستون‌ها، ملحقات و تیرهای اصلی و فرعی در این مرحله انجام می‌شود.
  9. جوشکاری اتصالات به سه روش گازی، لیزری و قوس الکتریکی صورت می‌گیرد که با توجه به نوع سازه روش جوشکاری انتخاب می‌شود.
  10. در صورت نیاز تست‌هایی مانند VT، PT، UT و RT صورت می‌گیرد که در برنامه کنترل کیفیت قرار دارند. تست ها کیفیت اسکلت فولادی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
  11. پس از طی این مراحل اسکلت فولادی ساخته می‌شود که به سند پلاست، تمیزکاری و رنگ‌آمیزی آن پرداخته می‌شود. کنترل کیفیت نهائی صورت می‌گیرد و قطعات ساخته شده پک می‌شوند. در نهایت پکینگ لیست روی قطعات ساخته شده الصاق می‌شوند و برای نصب به کارگاه ارسال می‌گردند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

روش‌های ساخت اسکلت فولادی

اسکلت فولادی ستون‌های عمودی و افقی هستند که با اتصالات گوناگون به یکدیگر متصل شده‌اند. برای ساخت اسکلت فولادی سه روش وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1.ساخت اسکلت فولادی به روش پیچ و مهره

در این روش ابتدا تمام قطعات و سازه‌های فولادی در محل کارخانه تولید می‌شوند و در صورت نیاز رنگ‌آمیزی می‌شوند. سپس قطعات ساخته شده به کارگاه یا محل پروژه ارسال می‌گردند. همچنین در کارگاه سازه‌های فولادی به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند. اندازه سازه‌های فلزی حداکثر به 12 متر می‌رسد که با تریلی‌های بزرگ حمل می‌شوند. این روش بسیار ساده و سریع بوده؛ تا جایی که آن را بهترین روش ساخت اسکلت فولادی می‌نامند. بالا بودن سرعت ساخت، صرفه‌جویی در زمان و اقتصادی بودن از ویژگی‌های این روش هستند.

2. ساخت اسکلت فولادی به روش جوش

در این روش سازه‌های فولادی ساخته شده در کارخانه را با استفاده از دستگاه‌های جوشکاری به همجوش می‌دهند. این روش در کارخانه قابل اجرا است که در برخی موارد تمام مراحل ساخت آن باید در محل پروژه انجام شود. ازاین‌رو ممکن است با زمان و هزینه بالایی همراه باشد. برای کاهش هزینه‌ و زمان می‌توان بخشی از پروژه را درون کارخانه انجام داد.

3. ساخت اسکلت فولادی به روش فولاد سنج سبک

استفاده از فولاد سنج سبک بسیار متداول است و در ساخت ساختمان‌های مسکونی و کوچک بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. فولاد سنج سبک ورق نازکی است که به شکل Z یا C دیده می‌شود و اندازه آن بین 1 تا 3 میلی‌متر است. این روش دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها می‌توان به بازسازی آسان، کیفیت بالا، سرعت بالای ساخت پروژه، استحکام و دوام بالا، وزن بسیار سبک، قابلیت بازیافت و انعطاف‌پذیری در طراحی اشاره کرد.

انتخاب روش‌های فوق به نوع پروژه بستگی دارد. متخصصین در تلاش هستند تا سازه‌های فولادی را بهینه کنند و وزن آنها را به حداقل برسانند. کاهش وزن سازه‌های فولادی موجب کاهش هزینه‌های ساخت و حمل می‌شود. اسکلت فولادی را می‌توان در صورت نیاز تقویت کرد. اگر در حین ساخت اشکالاتی در محاسبه رخ دهد می‌توانید به روش‌های موجود آن را تقویت کنید. همچنین سازه‌های فولادی را می‌توان در اندازه‌های بسیار متنوع و حتی به صورت سفارشی ساخت.

مزایای استفاده از اسکلت فولادی

اسکلت فولادی

اسکلت فولادی از مقاوم‌ترین سازه‌هایی است که تقریباً در تمام پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده واقع می‌شود. استفاده از اسکلت فلزی مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

1. استحکام بالا

سازه‌های فولادی در مقایسه با سازه‌های بتنی از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار هستند. با توجه به این که فشار زیادی را می‌تواند تحمل کند و وزن بسیار سبک‌تری نسبت به بتن دارد. اسکلت فولادی برای ساختمان‌هایی که تعداد طبقات بالایی دارند بهترین انتخاب به شمار می‌رود و می‌تواند مقاومت ساختمان را افزایش دهد.

2. وزن سبک

وزن کم سازه‌های فولادی منجر به کاهش وزن کلی ساختمان می‌شود. اسکلت فولادی نسبت به دیگر سازه‌های ساختمانی به‌خصوص سازه‌های بتنی وزن بسیار کمتری دارد که در افزایش ماندگاری ساختمان تأثیرگذار است.

3. دوام و عمر بالا

علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام ساختمان باعث افزایش طول عمر ساختمان می‌شود. همچنین مصرف‌کنندگان می‌توانند از ساختمان‌هایی که دارای اسکلت فولادی هستند به خوبی نگهداری کرده و دوام آن را بیش از پیش افزایش دهند.

4. سرعت بالای ساخت و نصب

ساخت اسکلت فولادی نسبت به دیگر سازه‌ها زمان کمتری می‌برد. علاوه بر آن با سرعت بیشتری نصب می‌شود و یکی از دلایلی که به جای اسکلت بتنی استفاده می‌شود این است که زمان نصب و اجرای کمتری نیاز دارد.

5. مقاومت بالا

اسکلت فولادی در برابر عواملی مانند آفات، حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. این ویژگی موجب شده تا در برابر سازه‌های چوبی برتری پیدا کند. در ساخت و سازه‌های فولادی از آلیاژ کربن استفاده شده که آن را در برابر رطوبت مقاوم کرده است و در مناطق شرجی قابل نصب هستند.

6. انعطاف و تغییرپذیری

از ویژگی‌های سازه‌های فولادی می‌توان به انعطاف بالای آنها اشاره کرد که در برابر ضربات و تنش‌ها مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. در صورت بروز هر گونه اشکال در سازه‌های فولادی می‌توان آن را ترمیم کرد بدون آن که نیازی به تخریب و تغییر آن باشد.

7. فضای کمتر

سازه‌های فولادی فضای بسیار کمتری را نسب به دیگر سازه‌ها اشغال می‌کنند. برخلاف آن که سازه‌های فولادی استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند در ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تر تولید شده و سطح مقطع کمتری دارند و این امر در زیباسازی ساختمان بسیار مؤثر است.

ویژگی های بهترین کارخانه ساخت اسکلت فلزی

بهترین کارخانه ساخت اسکلت فلزی باید کلیه تجهیزات مجهز ومدرن برای مونتاژ فلزات دارا بوده تا بتواند کلیه محصولات خود را در نهایت کیفیت به مشتریان عرضه کند. از مهمترین این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه جوشکاری یکسو کننده
  • کمپرسور هوا برای نقاشی
  • جرثقیل
  • مته شعاعی
  • دستگاه مرکز به علاوه دستگاه برش ورق
  • دستگاه جوشکاری اینورتر و …

همچنین بهترین کارخانه، محصولات خود را مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا تولید می‌کند و از متخصصین با تجربه در این زمینه کمک می‌گیرد.

معرفی بهترین کارخانه اسکلت فولادی

  1. کارخانه اسکلت فولادی گروه رویش
  2. شرکت سازه آزمون فولاد
  3. شرکت ناظران سازه
  4. شرکت پارس دژ
  5. شرکت سازه کارون

کارخانه اسکلت فولادی گروه رویش

از سال ۱۳۹۸، گروه ساختمانی رویش (گیلان) با فعالیت در سه زمینه متمایز به کار خود پرداخته است:

  • خدمات فنی و مهندسی در حوزه استان گیلان: این گروه با بهره‌گیری از تخصص‌های برتر دانشگاهی، خدمات فنی و مهندسی با کیفیت را در استان گیلان ارائه می‌دهد و دامنه این خدمات در حال توسعه است.
  • ساخت و ساز: گروه رویش در زمینه‌های ساخت واحدهای مسکونی، ویلایی، و ساختمان‌های اداری و تجاری فعالیت دارد. تیم مجرب این گروه با استفاده از دانش و تجربه خود، ساختمان‌های با کیفیت و مطابق با استانداردهای فنی اجرا می‌کند.
  • کلینیک مصالح ساختمانی: به‌منظور تأمین مصالح مورد نیاز پروژه‌های خود، گروه رویش کلینیک مصالح ساختمانی را تدارک دیده است. این اقدام با هدف مستقیم تأمین مصالح پروژه‌ها صورت گرفته است.

در کل در این کارخانه از بهترین مواد اولیه و از مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می‌شود.

شرکت سازه آزمون فولاد

شرکت سازه آزمون فولاد در سال ۱۳۸۵، خدمات فنی و مهندسی استثنایی خود را در زمینه ساخت سازه‌های فلزی و صنعتی فولادی، به ویژه ساختمانی، ارائه می‌دهد. این شرکت با تجربه، تخصص، و دانش فنی نیروهای متخصص خود، ساخت سازه‌های فولادی پیچ و مهره ای را با کیفیت مناسب ارائه می‌کند. آزمون فولاد با ادامه فعالیت در این حوزه، به عنوان یک پیشرو در صنعت ساخت و ساز فلزی شناخته می‌شود.

شرکت ناظران سازه

شرکت ناظران سازه، به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان اسکلت و سوله فلزی، با چندین سال تجربه در طراحی خاص سوله‌ها فعالیت می‌کند. این شرکت با تکیه بر تخصص، دانش، و تجربه، در زمینه ساخت سازه‌های فلزی صنعتی و ساختمانی با کیفیت عالی، تمامی خدمات مرتبط را به شما ارائه می‌دهد.

شرکت پارس دژ

در سال ۱۳۹۰، شرکت پارس دژ به عنوان یک پیمانکار عمومی در زمینه‌های طراحی مهندسی، تدارکات، و اجرای پروژه‌های ساختمانی، عمرانی، و صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت دارای یک تیم مهندسی خلاق و با تجربه است که در زمینه ساخت و ساز فعالیت دارد. با بهره‌مندی از نیروی کار ماهر و تجهیزات مدرن، پارس دژ خدمات خوبی را در زمینه ساخت پروژه‌های متنوعی از جمله بیمارستان و درمانگاه، مراکز اداری، آموزشی، و رفاهی، واحدهای مسکونی، و صنعتی ارائه می‌دهد.

شرکت سازه کارون

شرکت سازه کارون با چندین دهه تجربه، در زمینه ساخت و اجرای انواع سازه‌های فلزی جوشی و سیستم‌های پیچ و مهره فعالیت می‌کند. این شرکت برای نصب تجهیزات صنعتی از توانمندی مدیران و کارشناسان مجرب و نیروهای متخصص بهره می‌برد.

خلاصه

فولاد دارای خواص ثابت بوده و در هر شرایط آب و هوایی می‌توان به نصب آن پرداخت؛ بدون آن که تحت تأثیر عوامل محیطی قرار بگیرد. با این وجود می‌توان در استفاده از مصالح صرفه‌جویی کرد و استحکام قابل قبولی برای ساختمان به ارمغان آورد. می‌توانید به جای اسکلت‌های بتنی از اسکلت‌های فولادی برای ساخت و ساز استفاده کنید.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

مقالات مرتبط