یکی از جدیدترین روش‌های ساخت ساختمان استفاده از سازه‌ پانلی پیش ساخته است. در این روش شما از دیوارهای پیش‌ساخته جهت ساختمان‌سازی مختلف استفاده می‌کنید. دیوارها با مواد محکم و عایق‌های صوتی و حرارتی سازه‌های ساختمانی پانلی آن‌ها را برای ساختمان‌های صنعتی و غیر صنعتی مناسب کرده است. استفاده از این ساختمان‌ها مزایایی دارد و کاربرد آن‌ها می‌تواند هزینه ساخت و ساز شما را کاهش دهد. برای اطلاع از این موضوع مهندسان گروه رویش اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

منظور از سازه‌های ساختمانی پانلی چیست؟

در این نوع سازه‌ها از دیوارهای پانلی به عنوان دیوارهای پیش ساخته استفاده می‌کنند. این دیوارها از مواد محکم و عایق ساخته شده‌اند و از این طریق از آن‌ها برای ساخت سازه‌ صنعتی و غیر صنعتی استفاده می‌کنند. نصب سازه‌های ساختمانی پیش ساخته بسیار آسان است و می‌تواند جایگزین خوبی برای ساختمان‌های سنتی باشد. این سازه‌ها توسط مصالح ساختمانی مختلفی تولید می‌شوند. لذا استفاده از آن هیچ گونه محدودیتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

در سازه‌های ساختمانی پانلی دیوارها از ساندویچ پانل ساخته می‌شوند که به آن دیوارهای پیش‌ساخته نیز می‌گویند. این دیوارهای پانل ضمن این که مقاومت بالایی دارند و عایق خوبی به شمار می‌آیند، استفاده از آن‌ها بسیار سبک است. به همین دلیل گزینه خوبی برای ساختمان‌سازی‌ها هستند.

نحوه تولید دیوارهای پانلی

دیوارهای پانلی از دو ورق و یک هسته اصلی ساخته شده است که در آن هسته اصلی به عنوان یک عایق به شمار می‌آید و از موادی مانند پشم سنگ، پشم شیشه، فوم پلی یورتان (پلی اورتان)، پلی استایرن (eps) و یا پلی استایرن اکسترود شده (xps) تولید شده است. البته بسیاری از مهندسان ساختمان ترجیح می‌دهند که این قسمت را از فوم پلی پورتان تولید کنند؛ زیرا این فوم‌ها نسبت به فوم‌های دیگر مقاومت بالایی دارند و عایق حرارتی خوبی به شمار می‌آیند.

فوم پلی یورتان نوع B2 ویژگی‌های مثبت فراوانی دارد و می‌تواند به عنوان یک عایق نسوز و کند سوز به شمار بیاید. در این نوع دیوارهای پیش‌ساخته دو ورق بیرونی به عنوان محافظ عمل می‌کنند. استفاده از ورق آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم به دلیل خاصیت ضدزنگ آن‌ها بسیار رایج هستند. به همین دلیل دو لایه بیرونی دیوارها را با این صفحات می‌سازند. استفاده از این صفحات ویژگی‌های دیگری دارد و آن‌ها در برابر خوردگی و طوفان‌های شدید مقاوم می‌کند؛ بنابراین عمر سازه را سه برابر افزایش می‌دهد.

مراحل اجرای سازه‌های ساختمانی پانلی

مراحل اجرای سازه‌های ساختمانی پانلی

شما برای این که ساختمان‌های خود را به روش سازه‌های ساختمانی پیش ساخته بسازید باید مراحلی را طی نمایید. برای اجرای این سیستم‌ها ابتدا باید مکان دیوارها را ریسمان کشی کرده و آن‌ها مشخص کنید. بعد از آن لازم است آرماتورهای انتظار افقی و قایم را با قطر ۸ تا ۱۲ میلی‌متر در دیوارها قرار دهید. برای این کار اگر دیوارهای پانلی شما از فولاد باشند از جوشکاری و اگر از بتن باشند از مته برای نصب آرماتورها استفاده کنید و بعد از آن تمام این آرماتور را به سقف، کف و ستون‌ها نصب نمایید.

در اسکلت‌های فولادی شما آرماتورها را به شکل L خم کرده و آن‌ها را به تیرها و ستون‌ها جوش بزنید. در اسکلت‌های بتنی نیز شما آرماتورها را با طول ۴۰ الی ۷۰ سانتی‌متر از پیش آماده کرده و پس از سوراخکاری حدود ۵ الی ۱۰ سانتی‌متر در سوراخ‌ها فرو برده و آن‌ها را محکم‌کاری کنید.

بعد از انجام این مراحل در سازه‌های ساختمانی پیش ساخته شما باید دیوارهای پانلی را با عرض 1 الی 1.2 و ارتفاع 3 متر را در میان این آرماتورها قرار داده و آن‌ها را به هم وصل نمایید. حالا آرماتورهای اتصال بین پانل‌ها و مش‌های تقویتی اطراف بازشوها را نیز نصب کنید. بعد از آن با شیارزنی، لوله‌های تاسیسات را روی این دیوارها نصب کنید. وقتی همه این مراحل را انجام دادید باید سطح دیوارها را با بتن شاتکریت بپوشانید و آن‌ها را صاف نمایید.

مصالح مورد نیاز در سازه‌های ساختمانی پانلی

برای ساخت سازه‌های پانلی شما به مصالحی نیاز دارید. این مصالح در ساختمان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به صورت کلی به چند نوع زیر تقسیم می‌شوند.

بتن شاتکریت

یکی از مصالح ساختمانی که در سازه‌های ساختمانی پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد، بتن شاتکریت است. در رابطه با استفاده از این بتن‌ها شما باید نکاتی را رعایت کنید.

  • اختلاط بتن‌های شاتکریت برحسب آیین‌نامه‌های معتبر انجام بگیرد
  • بتن‌های شاتکریت برحسب مقررات ملی ساختمان باید حداقل از رده C20 ساخته شده باشند
  • ضخامت بتن‌های شاتکریت در هر قسمت بین ۴۰ تا ۷۰ میلی‌متر باشد

فولاد

یکی از مصالح ساختمانی دیگری که در سازه‌های ساختمانی پانلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، فولاد است. این نوع مصالح بیشتر در بخش‌های شبکه جوش شده، برشگیر و آرماتور قرار می‌گیرند. استفاده از فولاد در هر کدام از این بخش‌ها باید ویژگی‌های به خصوصی داشته باشند تا کارایی خوبی از خود نشان دهند. آن‌ها باید حداقل تنش تسلیم فولاد شبکه مش 240 مگا پاسکال داشته باشند و قطر آن‌ها از ۳ میلی‌متر کمتر نباشد. شبکه‌های مش مفتول‌ فولادی و جوش اعضای خرپایی نیز باید مطابق با استانداردهای معتبر باشند.

هسته عایق

همان طور که در بالا اشاره کردیم هسته عایق یکی از مصالح ساختمانی لازم در این نوع سازه‌ها است که شما می‌توانید آن‌ها را از فوم‌های مختلفی تهیه کنید. چگالی اسمی هسته‌های عایق نباید کمتر از ۱۵ کیلوگرم بر مترمکعب باشد و ضخامت آن‌ها بیشتر از ۴ سانتی‌متر باشد. البته این ضخامت در فاصله شبکه‌های جوش شده می‌تواند حداقل ۸ سانتی‌متر باشد.

ضخامت هسته‌های عایق در سازه‌های ساختمانی پیش ساخته در سقف‌ها حداقل ۶ سانتی‌متر و در شبکه‌های جوش شده حداقل ۱۰ سانتی‌متر باشد.

مزایا استفاده از سازه‌های ساختمانی پیش ساخته

استفاده از این نوع ساختمان‌ها نسبت به ساختمان‌های دیگر مزایایی دارد؛ بنابراین لازم است شما قبل از انتخاب انواع سازه بر اساس مصالح ساختمانی در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

  • وزن پایین (سبک بودن)
  • نقل و انتقال راحت
  • نیروی انسانی کم
  • مقرون به صرفه
  • عایق حرارتی، صوتی، گرما و سرما
  • عدم نیاز به کنده‌کاری و تخریب
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی
  • سرعت نصب بالا

معایب استفاده از سازه‌های ساختمانی پانلی

این سازه‌ها نیز مانند تمام ساختمان‌سازی‌های دیگر مانند سازه ساختمانی آی سی اف (ICF)، سازه ساختمانی ال اس اف (LSF)، سازه ساختمانی پیش تنیده و غیره برای خود معایبی دارند و استفاده از آن‌ها را در مناطق مختلف کشور محدود کرده است. به همین دلیل در ادامه به چند مورد از معایب سازه‌های ساختمانی پانلی اشاره می‌کنیم.

  • ضخامت این ساختمان‌ها نسبت به تیغه‌های رایج بیشتر است.
  • در ارتفاع و دهانه سقف محدودیت ساخت وجود دارد.
  • شما نمی‌توانید مصالح ساختمانی آن را برای استفاده‌های مکرر بازیافت کنید.
  • در صورت خرابی نمی‌توانید قطعات را تعمیر و جایگزین کنید.
  • استفاده از این ساختمان‌ها در هر آب و هوایی توصیه نمی‌شود.
  • عمل‌آوری بتن را نمی‌توان به صورت مناسب انجام دهید.
  • کنترل ضخامت بتن‌ها بر روی آرماتورها بسیار سخت است.
  • برای ساخت سازه‌های ساختمانی پیش ساخته نیاز به نیروی متخصص دارید.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

خلاصه

یکی از روش‌های ساخت،سازه‌های ساختمانی پیش ساخته است. در این نوع سازه‌ها شما از دیوارهای پیش‌ساخته استفاده می‌کنید. این دیوارها دارای ۳ لایه هستند که لایه وسطی آن‌ها به عنوان عایق کاربرد دارد. این عایق‌ها می‌توانند از فوم‌های مختلفی تهیه شده باشند. برای ساخت این گونه ساختمان‌ها به غیر از دیوارهای پیش‌ساخته، بتن و فولاد نیز نیاز دارید که هر کدام از آن‌ها باید طبق استانداردهای ملی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند.

هزینه سازه‌های ساختمانی پانلی بسیار ارزان است و شما می‌توانید آن‌ها را خیلی راحت طراحی و تولید کنید. تنها برای ساخت آن‌ها نیاز به متخصصان خبره دارید که مهندسان گروه رویش می‌توانند در این مورد شما را بهتر راهنمایی کنند.

مطالب مرتبط