مقاوم‌سازی ساختمان یکی از مباحث بسیار مهمی است که در کشور ما قانون مقاوم‌ سازی ساختمان وجود دارد. رعایت کردن تمام بندهای این قانون برای کسانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است شما قبل از شروع مراحل ساخت ساختمان خود با قانون مقاوم‌سازی ساختمان آشنا شوید که گروه رویش تمام آن‌ها را با جزئیات کامل برای شما اجرا می‌کند.

قانون مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله

قانون مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله

در حال حاضر آیین‌نامه و قانون مقاوم‌سازی سازه در کشور وجود دارد که در ۳۰ بهمن 1369 در کشور تصویب شد. به طوری که تمام شرکت‌های مهندسی در کشور برای استحکام ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان مجبور به رعایت آن‌ها هستند.

ماده ۱: قانون مقاوم‌سازی ساختمان

در ماده یک قانون مقاوم‌سازی ساختمان آمده است که کلیه ساختمان‌های گروه (۱) و (۱) (ساختمان‌های با اهمیت زیاد و متوسط) موضوع بند ۱ – ۵ آیین‌نامه طرح ساختمان‌ها در برابر زلزله (موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۱۹۱۳۸ /ت ۹۶۹ مورخ ۱۳۶۷/۱۲/۲۷) باید ظرف مدت یک سال بعد از ابلاغ این آیین‌نامه در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شوند. کسانی که مالک این ساختمان‌ها هستند باید سازه‌های خود با نظارت مهندسین دارای گواهینامه مخصوص وزارت مسکن و شهرسازی در برابر زلزله تقویت کنند.

در واقع تنها مهندسین مجازی که گواهی‌نامه انجام عملیات مقاوم‌سازی خود را دریافت کردند می‌توانند برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها نظارت کنند. دقت کنید کلیه ساختمان‌های مسکونی یا مختلط مسکونی – تجاری که تعداد واحدهای آن‌ها کمتر از ۱۲ است از این قاعده مستثنی هستند. در این نوع ساختمان‌ها مقاوم‌سازی سازه‌ها با خود مالک ساختمان‌ها است.

ماده ۲: قانون مقاوم‌سازی سازه

کلیه شهرداری‌های کشور تا اول فروردین 1371 وظیفه دارند تمام ساختمان‌هایی که طبق ماده یک و آیین‌نامه طرح ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاوم هستند را برای آن‌ها شناسنامه‌ تنظیم کنند.

ماده ۳: قانون مقاوم‌سازی ساختمان

وزارت مسکن و شهرسازی نیز وظیفه دارد آزمون کوتاه مدتی را برای گزینش مهندسین مجاز با گواهینامه احراز صلاحیت برای طراحی و نظارت عملیات مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اجرا و ارائه دهد. همچنین آن‌ها وظیفه دارند مشخصات مهندسین مجاز خود را در اختیار مالکین ساختمان‌ها قرار دهند تا تمام افرادی که صاحب ملک هستند بتوانند از آن استفاده کنند.

ماده ۴: قانون مقاوم‌سازی سازه

تمام مالکین ساختمان‌های مختلف باید برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود عملیات زیر را انجام دهند.

  • مهندسین مجاز یا مهندسین مشاور رشته سازه باید از ساختمان‌های آن‌ها بازدید کنند و یک گزارش کلی از میزان مقاومت ساختمان‌ها را در برابر زلزله تهیه کنند. در صورت لزوم دستورات لازم را در مورد مقاوم‌سازی یا عدم مقاوم‌سازی ساختمان ارائه دهند.
  • در صورت لزوم طرح مقاوم‌سازی سازه توسط مهندسین مجاز یا مهندسین مشاور رشته سازه تهیه و تدوین می‌شود.
  • طرح مقاوم‌سازی ساختمان باید تحت نظر مهندسین مجاز اجرا شود.
  • بعد از انجام مراحل بالا گواهی‌نامه انجام مقاوم‌سازی ساختمان توسط مالکین سازه اخذ می‌شود.
  • گواهینامه انجام عملیات مقاوم‌سازی ساختمان در پرونده ساختمان شهرداری محل ذخیره می‌شود.

ماده ۵: قانون مقاوم‌سازی ساختمان

در راستای اجرای قانون مقاوم‌سازی سازه، بانک‌ها و موسسات مالی باید تا حد توان خود تسهیلات اعتباری را در اختیار مالکین ساختمان‌ها قرار دهند تا آن‌ها مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله را انجام دهند. آن‌ها برای ارائه تسهیلات مالی خود باید شرایط خوبی را در نظر بگیرند.

ماده ۶: قانون مقاوم‌سازی ساختمان

مهندسین مجاز بعد از آن که وظایف اجرای طرح و نظرات بر مقاوم‌سازی ساختمان را قبول کردند باید تمام اقدامات لازم را طبق آموزش‌های دیده شده اجرا کنند. بعد از اتمام مقاوم‌سازی سازه یک گواهی‌نامه‌ای را برای ساختمان گردآوری کرده و میزان ایمنی ساختمان را در آن درج و به شهرداری خود ارائه دهند.

ماده ۷: قانون مقاوم‌سازی سازه

شهرداری‌ها باید گواهینامه‌های مقاوم‌سازی موضوع ماده ۱ را در پرونده ساختمان‌های مربوط به خود را به صورت کاملا رایگان ضبط کنند و جواب تمام استعلام‌هایی که از اول فروردین ۱۳۷۱ در مورد وضعیت ساختمان از طرف مراجعه‌کنندگان مختلف انجام می‌شود را مشخص نمایند.

ماده ۸: قانون مقاوم‌سازی ساختمان

وظیفه نظارت عمومی بر عملیات مقاوم‌سازی ساختمان و نحوه عملکرد مهندسین مجاز بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است. به طوری که دستورالعمل‌های لازم در مورد روش‌های فنی برای مقاوم‌سازی ساختمان حداکثر ظرف ۶ ماه به عنوان راهنما منتشر شود.

ماده ۹: قانون مقاوم‌سازی ساختمان

وزارت مسکن و شهرسازی نیز وظیفه دارد به سئوالات فنی دستگاه‌های اجرائی و سازمان‌های دولتی و عمومی در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌های پاسخگو باشد. همچنین باید کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته‌ ایمنی ساختمان در برابر زلزله» تشکیل دهد تا در مورد ساختمان‌های ویژه آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) را ارائه دهد. برای این کار باید از مهندسان ساختمان کمک بگیرد و با آن‌ها مشورت نماید. این کمیته باید شامل اساتید، افراد خبره و صاحب‌نظر در کلیه رشته‌های مهندسی زلزله باشند. در واقع آن‌ها یک مرجع مشورتی در زمینه مسائل فنی و ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله در سطح ملی خواهند بود.

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان

برای مقاوم‌سازی ساختمان روش‌های مختلفی وجود دارند که استفاده از هر کدام از روش‌ها به نوع ساختمان و توانایی آن‌ها در برابر زلزله و نیروهای خارجی بستگی دارند. به عنوان مثال شما در ساختمان‌های فلزی خیلی راحت می‌توانید با اضافه کردن بادبندها آن‌ها را مقاوم‌سازی نمایید؛ اما در ساختمان‌های بتنی شما نمی‌توانید به راحتی با بادبند سازه خود را مقاوم نمایید.

در این نوع ساختمان‌ها شما می‌توانید از دیوارهای برشی استفاده کنید که مزایا بسیار خوبی دارند و جزو یکی از راه‌ های کاهش هزینه ساختمان‌ سازی به شمار می‌آیند. در حال حاضر روش‌های متعددی برای مقاوم‌سازی سازه وجود دارند که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. بادبندهای هم محور یا برون محور فولادی
  2. پس کشیدگی
  3. دیوار برشی
  4. استفاده از میان قاب با مصالح بنایی
  5. جدایش گرهای پایه
  6. پوشش و غلاف فولادی
  7. استفاده از ورق‌های پوششی یا غلاف FRP
  8. لایه‌های پوششی بتنی با ملات مسلح
  9. استفاده از میراگرهای اصطکاکی، هیسترزیس و ویسکوالاستیک

روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی

در حال حاضر ساختمان‌های بتنی و فلزی از پرکاربردترین ساختمان‌های کشور هستند که تمام ساختمان‌های کشور به این دو روش طراحی و ساخته می‌شوند؛ بنابراین بسیار لازم است بدانید که طبق قانون مقاوم‌سازی سازه چگونه این ساختمان‌ها را مقاوم‌سازی نمایید. در حال حاضر روش‌های زیادی برای این ساختمان‌ها وجود دارند که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روش اضافه کردن دیوار برشی

در این روش شما می‌توانید سختی سازه خود را به دیوار برشی تکیه دهید. این دیوارها می‌توانند انواع مختلفی باشند که باید در تمام مراحل به کیفیت و نحوه اجرای آن‌ها توجه کنید. دیوارهای برشی نسبت به قالب‌ها به صرفه‌تر هستند و می‌توانند تغییر مکان را ۷۰ درصد کنترل کنند.

روش مهاربند و بادبند

استفاده از روش مهاربندها و بادبندها یکی از رایج‌ترین روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان هستند که استفاده از نمونه‌های هم محور و برون محور می‌توانند بهترین گزینه برای استفاده از این روش باشند. در قالب‌های مهاربندی هم محور، محورهای خنثی، اعضای مهاربندی و ستون‌ها در یک نقطه مشترک به هم وصل می‌شوند که می‌تواند کمی فشار برون محوری ایجاد نمایند. مهاربندها مانند یک مثلث هستند که اگر خطوط تشکیل دهنده بین آن‌ها تغییر نکند و برای همیشه ثابت هستند.

خلاصه

با توجه به اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان امروزه قانون مقاوم‌سازی ساختمان در کشور وجود دارد که همه ساختمان‌ها از سال 1371 تاکنون باید از این قانون پیروی می‌کردند. این قانون توسط شهرداری‌های کشور اجرا می‌شوند که در آن‌ها مهندسان مجاز با آموزش‌های دیده شده، عملیات مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را اجرا می‌کنند. در حال حاضر معیارهای زیادی برای اجرای این قانون تصویب شده است که همه آن‌ها را در بالا برای شما بیان کردیم. گروه رویش به عنوان یکی از مهندسان مجاز در کشور قادر است مقاوم‌سازی ساختمان شما را حین اجرای سازه انجام دهد. لذا برای اجرای هر گونه مقاوم‌سازی سازه می‌توانید با آن‌ها صحبت نمایید.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط