شما برای این که یک ساختمان بسازید باید با تمام مراحل ساخت ساختمان آشنایی داشته باشید؛ زیرا انجام هر کدام از مراحل ساختمان‌سازی به شما کمک می‌کند تا سازه خود را خیلی سریع تمام کنید. اگر مراحل ساخت ساختمان را رعایت نکنید ممکن است برخی از کارها با تاخیر زیادی انجام شوند و برای شما مشکلاتی را ایجاد کنند. به همین دلیل گروه رویش مراحل ساخت ساختمان اصول خود را برای شما عنوان می‌کند.

14 مرحله ساخت ساختمان

14 مرحله ساخت ساختمان

  1. طراحی نقشه ساختمان
  2. تعیین بودجه ساختمان‌سازی
  3. انتخاب شرکت ساختمانی
  4. دریافت مجوزها و بیمه‌های ساختمانی
  5. آماده‌سازی محل ساخت ساختمان
  6. بازرسی‌های ساختمان‌سازی
  7. خاک برداری فونداسیون ساختمان
  8. ساخت اسکلت ساختمان
  9. نصب درها و پنجره‌ها
  10. لوله‌کشی و برق‌کشی ساختمان
  11. دیوار پوشی و سقف سازی ساختمان
  12. بتونه‌کاری و نقاشی ساختمان
  13.  نصب تاسیسات مکانیکی و برقی
  14. محوطه‌سازی ساختمان

طراحی نقشه ساختمان

اولین قسمت از مراحل ساخت ساختمان، طراحی نقشه است. شما برای ساخت ساختمان خود باید یک نقشه اولیه از ساختمان داشته باشید تا اطلاعاتی مانند اندازه ساختمان، تعداد اتاق‌ها و حمام‌ها و غیره در آن مشخص کنید.

تعیین بودجه ساختمان‌سازی

بعد از آن که شما نقشه ساختمان خود را طراحی کردید باید بودجه‌ای را برای ساخت آن در نظر بگیرید. هرچند که تامین کلی بودجه ساختمان‌سازی برای افراد مختلف سخت است. لذا شما باید بودجه اولیه‌ای را برای شروع کار خود در نظر بگیرید تا بر اساس آن از مصالح ساختمانی مختلف برای مقاوم‌سازی ساختمان استفاده کنید. دقت کنید هر چه کیفیت مصالح ساختمانی شما بهتر باشد استحکام ساختمان و مقاوم سازی ساختمان شما بیشتر خواهد بود.

انتخاب شرکت ساختمانی

برای افزایش مقاومت ساختمان علاوه بر نوع مصالح ساختمانی، نوع شرکت ساختمانی نیز موثر است. لذا شما باید از شرکت‌های ساختمان‌سازی با سابقه درخشانی مانند گروه رویش برای شروع پروژه عمرانی خود کمک بگیرید.

دریافت مجوزها و بیمه‌های ساختمانی

شما برای شروع ساختمان‌سازی خود لازم است از شهرداری، دولت و سایر آژانس‌ها مجوز دریافت کنید. اگر شما مجوزهای لازم را دریافت نکنید ممکن است بعدا ساختمان شما به حالت تعلیق دربیاید و یا مجبور به پرداخت جریمه سنگین شوید. البته باید در این مرحله نیز عملیات ساخت و ساز خود را بیمه کنید تا جلو خطرات احتمالی را بگیرید.

آماده‌سازی محل ساخت ساختمان

در این بخش از مراحل ساخت ساختمان شما باید برای شروع ساخت و ساز خود باید سرویس‌ها و امکانات موقتی مانند سرویس‌های بهداشتی، آب، نور و برق را در محل احداث ساختمان فراهم کنید. بعد از آن لازم است کارهای بعدی مانند حفر چاه، احداث دیواره‌های حائل، نصب تأسیسات ضروری، نصب سیستم فاضلاب و زهکشی، ایجاد جاده‌های دسترسی و خاک برداری فونداسیون را انجام دهید.

بازرسی‌های ساختمان‌سازی

در مراحل ساخت ساختمان معمولا بازرس‌های سازمان‌ها و ادارات مختلف به آن مراجعه می‌کنند تا بخش‌های مختلف سازه شما را بررسی کنند؛ بنابراین پیمانکاران ساختمان باید مطابق با دستورها آن‌ها مراحل ساخت و ساز خود را به پیش ببرند. در غیر این صورت جریمه خواهند شد تا فرایند ساخت و ساز آن‌ها متوقف می‌شود.

خاک برداری فونداسیون ساختمان

فونداسیون، ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحل آن است که در آن از میلگرد، اسپیسر و سایر مصالح ساختمان برای ایجاد چارچوب اصلی ساختمان استفاده می‌کنند. معمولا نصب فونداسیون در ساختمان‌های معمولی حدود ۲ الی ۳ روز زمان می‌برد.

ساخت اسکلت ساختمان

بعد از آن که فونداسیون ساختمان شما ایجاد شد باید اسکلت اصلی ساختمان خود را ایجاد نمایید. برای اسکلت‌بندی ساختمان ۴ روش مختلف وجود دارد که در کشور ما از روش‌های بتنی یا فلزی استفاده می‌کنند. در اسکلت‌بندی ساختمان چوبی شما می‌توانید از میخ‌های فولادی و یا چوبی برای ساخت چارچوب ساختمان استفاده کنید.

بعد از آن فضای محوطه شما با پوشش‌های چوبی احاطه می‌شود. در واقع شما طی چند هفته کار اسکلت‌بندی ساختمان خود را تمام می‌کنید؛ اما در روش‌های فلزی و یا بتنی شما نیاز به زمان بیشتری دارید. به طوری که بعد از آن لازم است شما دیوارهای ساختمان خود را نیز تکمیل کنید.

نصب درها و پنجره‌ها

در این مرحله از ساخت ساختمان شما باید درها و پنجره‌های خود را نصب کنید. برای تولید در و پنجره‌ها از مواد اولیه زیادی مانند کامپوزیت، آلومینیوم، چوب، فایبرگلاس و وینیل استفاده می‌کنند. شما می‌توانید مطابق با میل خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته کمک و مشاوره گرفتن از مهندسان ساختمان رویش می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

لوله‌کشی و برق‌کشی ساختمان

بعد از آن که شما مراحل بالا را انجام دادید در این بخش باید کانال‌های HVAC را نصب کنید و جعبه‌های خروجی برق و لوله‌کشی ساختمان را نیز انجام دهید. همچنین لازم است شما عایق‌بندی‌های ساختمان را نیز انجام داده و محل نصب چراغ‌ها و پریزها را مشخص نمایید.

دیوار پوشی و سقف سازی ساختمان

در این مرحله از ساخت ساختمان شما می‌توانید برای دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان خود از کش های چوبی، فولاد، آلومینیومی، سدری، فیبر سیمانی و وینیل استفاده کنید. روکش‌های فیبر سیمانی بیشترین هزینه را دارند که عمر و ماندگاری آن‌ها نیز بیشتر است. در حالی که روکش‌های چوبی در برابر نور خورشید مقاومت خوبی ندارند. بعد از آن شما سقف ساختمان خود را نیز می‌توانید مطابق با سلیقه خود از موادی مانند کاشی، فلز، توفال، اسفنج و غیره طراحی کنید.

بتونه‌کاری و نقاشی ساختمان

برخی از کارفرمایان قصد دارند ساختمان‌های خود را نقاشی و رنگ‌آمیزی کنند. آن‌ها به هنگام انتخاب رنگ باید به میزان جلا و براق بودن رنگ‌ها توجه کنند تا از بین رنگ‌های فرا براق (براق‌ترین)، نیمه براق، ساتن، پوسته تخم مرغی و مات (حداقل براق بودن) یکی را به میل خود انتخاب کنند.

 نصب تاسیسات مکانیکی و برقی

بعد از آن که شما تمام مراحل بالا را انجام دادید باید تمام تاسیسات مکانیکی و برقی را نصب نمایید. این تاسیسات می‌توانند پنجره‌های مشبک، هواکش‌ها، چراغ‌ها، پنکه‌ها، کلیدهای روشنایی، پریزها، دوش ها، توالت و سینک‌ها باشند. این فرایندها نیاز به زمان بیشتری دارند و شما باید آن‌ها را با دقت بیشتری نصب کنید؛ زیرا قرار است آن‌ها نما و دکوراسیون داخلی خانه شما را ایجاد کنند.

محوطه‌سازی ساختمان

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان‌سازی محوطه‌سازی است. در این مرحله شما باید بیرون ساختمان خود را طراحی کنید و در آن از سنگ‌ریزه‌ها، چمن‌ها، درختچه‌ها و درخت‌ها می‌توانید استفاده نمایید. برای این کار می‌توانید یک نقشه داشته باشید و با توجه به طراحی کلی ساختمان خود محوطه‌سازی خوبی را نیز انجام دهید. شما می‌توانید با توجه به بودجه خود در محوطه ساختمان فواره، مجسمه، آشپزخانه در فضای باز و موارد دیگر نصب کنید تا ساختمان شما زیبا و زیباتر شود. در حال حاضر محوطه‌سازی در ساختمان‌های تجاری، تفریحی و هتل‌ها زیاد به چشم می‌خورد و از اهمیت خاصی برخوردار است.

 در بالا کلیه مراحل ساخت ساختمان را برای شما بیان کردیم و ساخت ساختمان شما به پایان رسیده است و شما می‌توانید از ساختمان خود بهره‌برداری کنید. دقت کنید که مراحل ساخت ساختمان برای ساختمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود که میزان بودجه کارفرما نیز روی آن مؤثر است. شما در ساخت ساختمان‌های تفریحی باید قسمت‌های خاصی را برای کودکان و جلب توجه مشتریان در نظر بگیرید. لذا توجه به آن‌ها می‌تواند مسیر شما را تغییر دهد؛ اما به یاد داشته باشید که یکی از راه‌ های کاهش هزینه ساختمان‌ سازی کمک گرفتن از مشاوران و مهندسان خبره است که گروه رویش می‌تواند در این مورد شما را کمک کند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

خلاصه

شما برای این که بتوانید یک ساختمان بسازید باید مراحلی را انجام دهید. این مراحل ممکن است در ساختمان‌های مختلف متفاوت باشد که شما برای اطلاع در مورد مراحل ساخت ساختمان خود می‌توانید با گروه رویش صحبت کنید. این گروه به عنوان یکی از فعالان در زمینه طراحی و ساخت ساختمان‌های تجاری، مسکونی و رفاهی قادر است از بهترین فناوری‌های روز دنیا استفاده کند. لذا شما برای دستیابی به مراحل کلی ساختمان خود می‌توانید از با مهندسان ساختمان این گروه در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط