طراحی سازه یکی از شاخه‌های رشته مهندسی عمران است که طی یک فرایند برنامه‌ریزی شده مطابق با آیین‌نامه‌های ساختمانی اجرا می‌گردد. مهندسین سازه برای طراحی انواع سازه‌ها از خلاقیت و قوه بصری خود استفاده می‌کنند. همچنین در این شاخه مهندسی به تحلیل و طراحی انواع سازه‌های ساختمانی، تونل‌ها، برج‌ها، پل‌ها و سکوهای نفتی پرداخته می‌شود.

سازه طراحی شده علاوه بر خلاقیت و نوآوری که دارد باید تحمل بارها را داشته باشد. برای طراحی سازه نیاز به نرم‌افزارهای مهندسی عمران است. مهندسین رویش گروپ به این نرم‌افزارها تسلط کامل دارند و مطابق با بندهای مختلف آیین‌نامه یک سازه کامل و استاندارد را طراحی می‌کنند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

مشاوره و طراحی سازه امور ساختمانی و ساخت و ساز

مشاوره و طراحی سازه امور ساختمانی- گروه رویش
مشاوره و طراحی سازه امور ساختمانی

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

تمامی مهندسان رویش گروپ فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی عمران هستند و بر موارد زیر تسلط کامل دارند:

  1. تسلط بر نرم‌افزارهای طراحی سازه
  2. تسلط بر نقشه‌کشی سازه
  3. تسلط بر آیین‌نامه‌های طراحی سازه و تفسیر آنها

در ابتدا کارشناسان نقشه‌های معماری پروژه را مورد بررسی قرار داده و آنها را به مدل‌های ساده و در قالب نرم‌افزار تبدیل می‌کنند. سپس مهندسان باید داده‌های حاصل از نرم‌افزارهای طراحی سازه را به نقشه‌های اجرایی تبدیل نمایند. مهندس طراح سازه که به آن مهندس محاسب نیز گفته می‌شود در پروژه‌های ساختمانی نقش بسیار مهمی دارد. مهندس محاسب باید بتواند تمام محاسبات را به‌صورت کاملاً دقیق و مطابق با طرح معماری و بندهای آیین‌نامه اجرا کند. همچنین در صورت کوچک‌ترین اشتباه در محاسبات خسارات قابل توجهی به ساختمان وارد خواهد شد. کارشناسان رویش گروپ تمامی موارد را در نظر می‌گیرند.

ویدئو فعالیت کارخانه گروه رویش

 

برای ارتباط با گروه رویش با شماره های 09122527317 | ۳۴۵۵۷۱۶۴-۰۲۳ در ارتباط باشید

فاکتورهای مهم در طراحی سازه

  1. اسکلت سازه
  2. نوع دیوار
  3. مصالح کف و نما

در طراحی سازه فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارد که طراحان باید قبل از هر چیزی آنها را مورد بررسی قرار دهند. این فاکتورها شامل موارد زیر می‌شوند.

 اسکلت سازه

اسکلت‌ها به دو نوع فلزی و بتنی تقسیم می‌شوند که هر کدام از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. طراحی اسکلت فلزی و بتنی با هم متفاوت است. همچنین انتخاب نوع اسکلت بر عهده کارفرمای ساختمانی بوده و باید آن را به تیم طراحی سازه اطلاع دهد. از ویژگی‌های اسکلت فلزی می‌توان به سرعت و کیفیت بالا در اجرای کار اشاره کرد. در حالی که اسکلت بتنی از هزینه کمتری برخوردار بوده و در برابر زنگ‌زدگی و آتش‌سوزی مقاوم‌تر است.

نوع دیوار

دیوار و تیغه‌های داخلی و پیرامونی دارای جنس و وزن‌های بسیار مختلفی هستند. از انواع دیوارهای موجود در بازار ایران می‌توان به بلوک سفالی سبک، درای وال، ساندویچ پانل، تری دی پانل، تایل گچی و هبلکس اشاره کرد. از مهم‌ترین امور محاسبات در طراحی سازه می‌توان به وزن دیوار اشاره کرد که روش اجرای وال پست نیز در هر کدام متفاوت است.

مصالح کف و نما

مصالحی که در کف و نمای ساختمان به کار برده می‌شوند جزو بارهای مرده به شمار می‌روند که در طراحی سازه اهمیت زیادی دارند. مصالح این بخش از نوع سنگ یا سرامیک هستند که وزن متفاوتی دارند.

مراحل اجرایی طراحی سازه

  1. نقشه های معماری
  2. مدل اولیه سازه
  3. ابعاد اعضای سازه
  4. نقشه‌های فاز ۲ معماری
  5. رسم نقشه‌های اجرایی
  6. دفترچه محاسبات
  7. تأیید محاسبات سازه
  8. کنترل طرح سازه
  9. ارسال نقشه‌ها و فایل‌های محاسباتی
  10. طرح نهایی سازه

طراحی سازه در واقع فرایندی است که توسط مهندسین متخصص قبل از صدور جواز ساخت انجام می‌گیرد. سازه ساخته شده باید از کیفیت بالا و هزینه پایینی برخوردار باشد. همچنین در بهینه‌سازی ساختمان تأثیر بسیار بالایی داشته باشد. جهت طراحی سازه نیاز به انجام مراحل زیر است:

 نقشه‌های معماری

 نقشه‌های معماری
نقشه‌های معماری

در درجه اول باید فایل نقشه‌های معماری را دریافت کرده و به بررسی جزئیات آن پرداخته شود. از جزئیات نقشه‌های معماری می‌توان به نوع خاک، محل ستون‌ها، محل درز انقطاع، محل بازشوها، محل باکس راه‌پله و آسانسور و کنترل گزارش مکانیک خاک اشاره کرد.

 مدل اولیه سازه

برای مدل‌سازی اولیه سازه باید از نرم‌افزارهای مهندسی مانند نرم‌افزار ETABS استفاده کرد. محاسبات سازه باید با توجه به ارتفاع طبقات و محل آکس ستون‌ها انجام شود. مدل‌هایی که در نرم‌افزار تعریف می‌شوند، بارگذاری طبقات مطابق با کاربری هر طبقه و بارهای ناشی از زلزله هستند.

ابعاد اعضای سازه

پس از طراحی مدل اولیه سازه به طراحی اسکلت ساختمان پرداخته می‌شود. طراحان باید بتوانند علاوه بر خلاقیت خود اسکلتی را طراحی کنند که موجب بهینه‌سازی ساختمان و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 نقشه‌های فاز ۲ معماری

پس از آن که طراحی اولیه سازه انجام شد نقشه‌های آن باید به تیم معماری داده شوند تا مهندسان نقشه‌های فاز ۲ معماری را تهیه کنند. با دریافت نقشه‌های فاز ۲ معماری طراح مدل دقیق‌تری از اسکلت ساختمان همراه با جزئیات بیشتری ارائه می‌دهد.

رسم نقشه‌های اجرایی

این مرحله از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مرحله به رسم نقشه‌های اجرایی سازه پرداخته می‌شود. هرگونه اشتباه در محاسبات ترسیمی می‌تواند خسارات بسیار بزرگی در اجرای ساختمان به وجود آورد.

دفترچه محاسبات

تمامی مراحل ذکر شده تا اینجا مربوط به محاسبات سازه بوده و تهیه دفترچه محاسبات سازه آخرین مرحله از آن به شمار می‌رود. در این دفترچه تمامی احتمالات و روش‌هایی که طراح در طراحی سازه به کار برده مستند شده‌اند.

تأیید محاسبات سازه

سازه‌های ساختمانی توسط یک مهندس سازه یا دفتر طراحی سازه طراحی می‌شوند. پس از آن که تمام عملیات محاسباتی انجام شد طرح سازه موردنظر باید به مهر و امضای طراح برسد که نشان‌دهنده تأیید محاسبات است. این اقدام در قالب برگه سبز محاسب سازه صورت می‌گیرد.

ارسال نقشه‌ها و فایل‌های محاسباتی

پس از تنظیم برگه سبز محاسب سازه تمامی فایل‌های محاسباتی، نقشه‌ها و دفترچه باید به شهرداری ارسال شوند. یک نسخه آن نیز به سازمان نظام‌مهندسی تحویل داده می‌شود. هدف از ارسال فایل‌های محاسباتی اخذ پروانه ساختمان است.

کنترل طرح سازه

نقشه طرح سازه توسط سازمان نظام‌مهندسی از نظر فنی باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین باید منطبق با طرح معماری باشد. در صورت وجود هرگونه ایراد به مهندس طراح سازه اطلاع داده می‌شود تا برطرف گردد.

طرح نهایی سازه

پس از آن که طرح سازه توسط سازمان نظام‌مهندسی کنترل و تأیید شد به‌عنوان طرح نهایی به سازنده ساختمان شهرداری و مهندسین ناظر و اجرایی ابلاغ می‌شود.

ویدئو اجرا سازه توسط گروه رویش

 

برای ارتباط با گروه رویش با شماره های 09122527317 | ۳۴۵۵۷۱۶۴-۰۲۳ در ارتباط باشید

روش‌های طراحی سازه

برای طراحی ساختمان دو روش وجود دارد که شامل طراحی سازه بتنی و طراحی سازه فلزی هستند. انتخاب آن به عهده کارفرمای ساختمان بوده که باید به اطلاع مهندس طراح سازه برساند. هر کدام از روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به مقایسه بین آنها پرداخته شده است:

مقاومت در برابر حریق

سازه‌های فلزی مقاومت خود را در برابر آتش‌سوزی سریع‌تر از سازه‌های بتنی از دست می‌دهند. در نتیجه سازه‌های بتنی مدت زمان بیشتری در برابر آتش‌سوزی دوام می‌آورند.

وزن ساختمان

سازه‌های فلزی از وزن بسیار کمتری نسبت به سازه‌های بتنی برخوردار هستند. طبق محاسبات انجام شده وزن مصالح به کار برده شده در هر یک مترمربع سازه بتنی دو برابر وزن سازه‌های فلزی هستند. بسیاری از سازندگان ساختمان برای سبک کردن وزن ساختمان به استفاده از مصالح فلزی و فولادی روی می‌آورند.

مقاومت در برابر نیروهای کششی

استحکام سازه‌های فلزی در برابر بارهای وارده و نیروهای کششی مانند زلزله و طوفان در برابر سازه‌های بتنی بسیار بیشتر است.

هزینه‌های نگهداری مصالح

سازه بتنی از ماندگاری بسیار بالایی در برابر فرسایش و عوامل محیطی برخوردار است. از ویژگی‌های مثبت سازه بتنی می‌توان به امکان تقویت مصالح آن اشاره کرد. در صورتی که سازه‌های فلزی با گذشت زمان و قرار گرفتن در شرایط جوی دچار فرسایش شده و قطر فلز آنها کاهش می‌یابد. در نتیجه هزینه‌های نگهداری سازه‌های فلزی بسیار بالاتر است.

خلاصه

ساخت اسکلت در سازه‌های فلزی تنها به فلز موردنظر نیاز دارد؛ بنابراین اسکلت آن یک‌پارچه است. همین امر موجب شده تا سرعت اجرای ساختمان‌سازی افزایش یابد و از کیفیت بیشتری برخوردار باشد. در برابر آن اسکلت سازه‌های بتنی زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند. در هر صورت هردو سازه از کیفیت و کارایی مطلوبی برخوردار هستند و کارفرمایان می توانند بسته به نیاز خود آنها را تهیه کنند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

اجرا سازه های cft

کارخانه اسکلت فولادی

گودبرداری به روش تاپ دان