اسپیسر پلاستیکی یکی از پرفروش‌ترین اسپیسرهای بازار هستند که به دلیل قیمت ارزان و کیفیت بالا مورد توجه پیمانکاران زیادی قرار گرفته است. این نوع قطعات پلاستیکی در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند. اگر شما قصد خرید اسپیسر پلاستیکی دارید بهتر است به ویژگی‌های این قطعات ساختمان‌سازی پی ببرید و بعد از آن به صورت انبوه یا جزئی از گروه رویش تهیه نمایید.

منظور از اسپیسر پلاستیکی چیست؟

در ابتدا لازم است در مورد این که اسپیسر چیست صحبت کنیم تا شما بهتر بتوانید با انواع آن‌ها آشنا شوید. اسپیسرها نوعی قطعات هستند که از آن برای ایجاد فاصله مشخص بین دو قطعه استفاده می‌کنند. در واقع آن‌ها فیک کننده دو جسم مختلف هستند تا به هنگام عملیات ساختمان‌سازی جابجا نشوند. به عنوان مثال به هنگام آرماتوربندی، میلگردها طی حرکت و ضربه از جای اصلی خود جابجا می‌شوند. لذا در این موقع اسپیسرها اجازه نمی‌دهند تا میلگردها از جای خود حرکت کنند.

بر همین اساس مهندسان ساختمان‌سازی برای ایجاد یک پروژه بی نقض با استانداردهای ساختمان‌ قصد از اسپیسرها استفاده کنند. در حال حاضر انواع اسپیسر در بازار وجود دارند که اسپیسر پلاستیکی یکی از پررونق و پرفروش‌ترین آن‌ها هستند. هر چند که انتخاب اسپیسرها به پروژه ساختمانی، نوع سازه بتنی، نوع میلگردها، حجم بتن مصرفی، مساحت احداث سازه و بستگی دارد؛ اما با این حال افراد زیادی از اسپیسر پلاستیکی استفاده می‌کنند

جنس اسپیسر پلاستیکی چیست؟

اسپیسرهای پلاستیکی باید در برابر عوامل خارجی حداکثر مقاومت را داشته باشند و در برابر رطوبت و مجاورت با مواد شیمیایی به راحتی کیفیت خود را از دست ندهند. به همین دلیل آن‌ها باید از مواد اولیه مقام در برابر عوامل تخریبی تولید شوند. بر همین اساس اکثر تولیدکنندگان اسپیسر پلاستیکی آن‌ها را از پلاستیک‌های بازیافتی پلی اولفینی، پلی‌اتیلن، پلی‌اتیلن سیاه و نایلون سیاه تولید می‌کنند. این اسپیسرها ضمن این که می توانند در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار بگیرند، دوباره به چرخه طبیعت بازگشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اسپیسرها باید علاوه بر جنس مرغوب، طراحی خوبی نیز داشته باشند و به صورت استاندارد تولید شوند. آن‌ها باید ضریب انبساط حرارتی نزدیکی با بتن داشته باشند تا کیفیت و کارایی آن‌ها را افزایش دهند.

مزایا و معایب استفاده از اسپیسر پلاستیکی در ساختمان سازی

یکی از فاکتورهایی که شما قبل از خرید اسپیسر پلاستیکی به آن دقت کنید، مزایا و معایب خرید آن‌ها نسبت به اسپیسرهای بتنی و فلزی است. آشنایی با این ویژگی‌ها به شما اجازه می‌دهد تا فاصله گذارهای خود را با دقت بالایی انتخاب و خریداری کنید.

مزایا استفاده از اسپیسرهای پلاستیکی در ساختمان‌سازی

اسپیسرهای پلاستیکی نسبت به اسپیسرهای دیگر مقرون به صرفه هستند و شما می‌توانید آن‌ها را با قیمت بسیار ارزانی از فروشندگان وسایل ساختمان‌سازی خریداری کنید.

آن‌ها می توانند به راحتی در جای خود قرار بگیرند و وزن زیادی از میلگرد و بتن را تحمل کنند. این قطعات بعد از آن که در جای خود فیک شدند به راحتی جابجا نمی‌شوند. لذا می توانند در ساختمان‌سازی‌های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند. به هنگام خرید اسپیسر پلاستیکی دقت کنید که کیفیت مواد اولیه آن‌ها مرغوب باشد؛ زیرا قانون مقاوم سازی ساختمان بیان می‌کند که استفاده از هر گونه قطعات پلاستیک نامرغوب در ساخت و سازها، کیفیت سازه را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.

معایب استفاده از اسپیسر پلاستیکی

استفاده از این نوع اسپیسرها ضمن داشتن مزایا، معایبی نیز دارند. این معایب باعث شده که مهندسان ساختمان در برخی از پروژه‌های خود از اسپیسر پلاستیکی استفاده نکنند.

ناسازگاری حرارتی اسپیسرهای پلاستیکی

یکی از مهم‌ترین معایب استفاده از اسپیسر پلاستیکی ناسازگاری حرارتی آن‌ها با بتن است. در واقع ضریب انبساط حرارتی انواع اسپیسرهای پلاستیکی حدود ۱۶ برابر بتن است؛ بنابراین با تغییرات دما در محل اتصال این دو عنصر ترک‌هایی ایجاد خواهند شد. به همین دلیل استفاده از آن در ساختمان‌هایی در محدوده جغرافیایی خاص با تغییرات دمایی بالا، محدودیت‌ خواهد داشت.

مقاومت حرارتی پایین اسپیسرهای پلاستیکی

اگر اسپیسرهای پلاستیکی در مجاورت آتش یا حرارت بالایی قرار بگیرند به راحتی تغییر شکل می‌دهند. در واقع آن‌ها مقاومت حرارتی پایینی نسبت به اسپیسرهای دیگر دارند.

مقاومت فشاری اسپیسرهای پلاستیکی

مقاومت فشاری اسپیسر پلاستیکی بسیار پایین است؛ اما با این حال امروزه تولیدکنندگان اسپیسرها آن‌ها را با مواد مختلفی ترکیب و فرآوری می‌کنند؛ اما با این حال مقاومت فشاری آن‌ها نسبت به انواع اسپیسرها پایین‌تر است. به یاد داشته باشید که مقاومت فشاری اسپیسرهای پلاستیکی با برندهای مختلف با توجه به نوع جنس پلاستیک، ترکیبات به کار برده شده و حجم مواد اولیه متفاوت است؛ بنابراین شما به هنگام خرید اسپیسر پلاستیکی به مقاومت فشاری آن‌ها دقت کنید تا استحکام ساختمان و مقاوم سازی ساختمان را فراهم نمایید.

میزان چسبندگی اسپیسر پلاستیکی

اگر شما در تمام مراحل ساخت ساختمان از اسپیسر پلاستیکی استفاده کنید باید بدانید که به دلیل ناسازگاری چسبندگی بتن با اسپیسر عوامل تخریب زا می توانند به داخل بتن هدایت شوند. این مواد با گذشت زمان در میان بتن، میلگرد و اسپیسر فضاهای خالی ایجاد خواهند کرد که به مرور زمان موجب ترک و تخریب آن‌ها خواهد شد.

در میان عوامل تخریب زای زیادی که در ساختمان‌سازی وجود دارند؛ سولفات‌ها، سدیم کلرایدها و رطوبت‌ها از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند. به طوری که با گذشت زمان منجر به خوردگی و سست شدن میلگردها و بتن‌ها می‌شوند. لذا مقاومت فشاری بتن‌ها را کاهش داده و عمر سازه‌ها را کم می‌کند.

انواع اسپیسرهای پلاستیکی موجود در بازار

ویژگی‌ها و مزایا اسپیسر بتن چیست

در حال حاضر در بازار اسپیسرهای پلاستیکی زیادی وجود دارند که آن‌ها را بر اساس نوع جایگذاری در بتن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. این اسپیسرها به صورت عمودی یا افقی جایگذاری می‌شوند و کارایی آن‌ها در سازه‌های مختلف متفاوت است. در ادامه به چند نوع اسپیسرهای پلاستیکی موجود در بازار اشاره می‌کنیم.

اسپیسر پلاستیکی هارد چیریا هارد فیکس (HardFix – HardChair)

برای ساخت ساختمان‌هایی با بتن‌های سنگین و فوق سنگین مانند فونداسیون، شناژ و مقاطع بتنی حجیم از اسپیسرهای پلاستیکی هارد چیر یا هارد فیکس استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع اسپیسرها توسط مهندسان و کارشناسان ساختمان‌سازی و عمرانی زیادی تایید شده است.

اسپیسر پلاستیکی ماکسی چیر یا ماکس فیکس (MaxFix – MaxiChair)

در بتن‌ریزی شبکه‌های ساختمانی با میلگردهای سبک و نیمه سنگین می‌توانید از اسپیسرهای پلاستیکی ماکسی چیر یا ماکس فیکس استفاده کنید. این اسپیسرها با قیمت بسیار ارزانی در گروه ساختمان‌سازی رویش عرضه می‌شوند.

اسپیسر پلاستیکی مینی فیکس (MiniFix)

اگر شبکه آرماتوربندی و میلگردهای بافته شده شما از نوع سبک (حرارتی) باشند می‌توانید برای فاصله‌گذاری در میان اجزای مختلف آن‌ها از اسپیسر پلاستیکی مینی فیکس استفاده کنید.

اسپیسر پلاستیکی یوفیکس (U Fix)

یکی از انواع اسپیسر پلاستیکی یوفیکس است که در پروژه‌های ساختمانی با وزن متوسط استفاده می‌کنند. این اسپیسرها قفل ندارند و شما می‌توانید تقریبا تمام میلگردها را به دلیل داشتن تکیه‌گاه مناسب در آن‌ها سوار کنید.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

خلاصه

یکی از راه‌ های کاهش هزینه ساختمان‌ سازی استفاده از اسپیسرهای پلاستیکی است. این اسپیسرها قیمت و وزن کمی دارند که می‌توانند در پروژه‌های مختلف ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار بگیرند. اسپیسرهای پلاستیکی از جنس پلاستیک‌های بازیافتی پلی اولفینی، پلی‌اتیلن، پلی‌اتیلن سیاه و نایلون سیاه هستند و می توانند مقاومت خوبی را در برابر فشار و بار از خود نشان دهند.

این اسپیسرها قیمت بسیار ارزانی دارند و می‌توانید آن‌ها را به صورت انبوه از گروه رویش خریداری کنید؛ اما به یاد داشته باشید که آن‌ها ضریب حرارتی بالایی نسبت به بتن‌ها دارند و در برابر حرارت و سرما به راحتی تغییر شکل می‌دهند. لذا به هنگام خرید و استفاده از آن‌ها دقت کنید.

مطالب مرتبط