در حال حاضر سازه‌ها را با مصالح ساختمانی مختلفی طراحی و تولید می‌کنند. آشنایی در مورد این مصالح و نحوه کاربرد آن‌ها به مهندسان ساختمان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند مطابق با نیاز کارفرمایان خانه‌های مختلفی را تولید کنند؛ بنابراین بهتر است شما قبل از ساخت ساختمان خود در مورد انواع سازه‌ های ساختمانی اطلاعاتی را کسب نمایید که گروه رویش می‌توانند در این مورد شما را بهتر راهنمایی کنند. پس با ما همراه باشید.

انواع سازه بر اساس مصالح ساختمانی کدام هستند؟

همان گونه که در بالا اشاره کردیم در حال حاضر سازه‌ها را بر اساس نوع مصالح، به چند دسته تقسیم می‌کنند. هر چند که تنوع آن‌ها در قسمت‌های مختلف جهان زیاد است؛ اما همه آن‌ها به صورت کلی به شکل زیر هستند.

  1. سازه‌های سنتی
  2. سازه‌های آجری
  3. سازه‌های بتنی
  4. سازه‌های فلزی
  5. سازه‌های صنعتی
  6. سازه‌های چوبی

در ادامه همه این سازه‌ها را برای شما تعریف می‌کنیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

سازه‌های سنتی

سازه‌های سنتی

سازه‌های سنتی همان ساختمان‌هایی هستند که بر مبنای تجربه، طراحی و ساخته می‌شوند. در آن‌ها محاسبات علمی وجود ندارد و تمام آیین‌نامه‌های اجرایی و محدودیت‌های مربوط به ساخت‌وساز بر اساس تجربه‌های فردی و گروهی انجام می‌شود. معمولا در سازه‌های سنتی ارتفاع ساختمان‌ها تا ۸ متر از سطح زمین است که در این صورت می‌توان آن‌ها را تا دو طبقه ساخت. در ساخت تمام پلان‌های معماری،محدودیت‌ها و ضوابط ساخت و ساز توسط گروه معماری مورد توجه قرار می‌گیرد.

تمام بخش‌های این سازه‌های سنتی بر اساس تجربه هستند و هیچ گونه مبنای علمی در آن‌ها وجود ندارد. در سازه‌های سنتی دیوارهای قایم بار ساختمان را تحمل می‌کنند و کلاف و شناژهای قائم و افقی، دیوارها و سقف را به یکدیگر متصل کرده و بار سقف‌ها را به دیوارهای اطراف توزیع می‌کنند.

سازه‌های آجری

سازه‌های آجری

یکی از انواع سازه بر اساس مصالح ساختمانی، سازه‌های آجری است که از آن برای ساختمان‌های کوچک استفاده می‌کنند و می‌توان به کمک آن‌ها سازه‌های دو طبقه‌ای ساخت. اسکلت اصلی این ساختمان‌ها، آجر است و سقف آن‌ها نیز با پروفیل‌های فولادی و آجری به صورت طاق‌های ضربی ساخته می‌شوند. در برخی از این سازه‌ها سقف را به صورت تیرچه بلوک می‌سازند. برای استحکام این سازه‌ها در برابر نیروهای جانبی مانند زلزله از شناژ‌های روی کرسی چینی و زیر سقف استفاده می‌کنند.

در سازه‌های آجری دیوارهای حمل در طبقه‌های مختلف روی هم قرار می‌گیرند و فضاهای مختلف را این دیوارها از هم جدا می‌کنند. به همین دلیل در این نوع سازه‌ها عرض دیوارهای حمال نباید کمتر از ۳۵ سانتی‌متر باشد.

سازه‌های بتنی

سازه‌های بتنی

همان گونه که از نام آن‌ها پیدا است، متریال اصلی در ساخت این سازه‌ها بتن است. به همین دلیل از نظر استحکام و مقاومت مورد تایید هستند. استفاده از این نوع سازه‌ها به دلیل این که قیمت پروفیل‌های فولادی نوسانات زیادی دارد، مورد توجه مهندسان ساختمان قرار گرفته است. این سازه‌ها در تمام شرایط آب و هوایی کشور مقاوم هستند. اگر تمام مراحل کامل ساخت ساختمان بتنی طبق استانداردهای لازم اجرا شوند، نم و رطوبت به آن‌ها آسیبی وارد نمی‌کند. به همین دلیل عمر مفید آن‌ها در مقابل سازه‌های دیگر زیاد خواهد بود.

استفاده از آرماتور، بتن و قالب در این سازه‌ها قابلیت شکل‌پذیری دارند و به همین دلیل می‌توان سازه‌های بتنی را در طرح‌های مختلفی طراحی کرد. از طرف دیگر شما می‌توانید تیر و دیافراگم سقف را به صورت همگن به هم متصل کنید و این سازه‌ها را از سازه‌های دیگر متمایز نمایید. این سازه‌ها در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارند و می‌توانید بدون نگرانی در این مورد از آن‌ها استفاده نمایید.

شما باید سازه‌های بتنی خود را به کمک متخصصان حرفه‌ای بسازید؛ زیرا آرماتوربندی‌های و قالب‌سازی‌ها زمان زیادی می‌طلبد. همچنین برای افزایش مقاومت این سازه‌ها باید دائم در آن‌ها بتن‌ها را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید. به همین دلیل لازم است در این نوع سازه‌ها شما به آزمایشگاه مکانیک خاک دسترسی داشته باشید.

سازه‌های فلزی

سازه‌های فلزی

یکی از انواع سازه بر اساس مصالح ساختمانی، سازه‌های فلزی است که در آن متریال اصلی فولاد است. در این نوع سازه‌ها برای اتصال اجزای مختلف سازه از اتصالات پیچی، جوشی و پرچی استفاده می‌کنند. این نوع سازه‌ها در زمان کمتری ایجاد می‌شوند؛ زیرا شما می‌توانید اسکلت‌های فلزی را از قبل نصب و مونتاژ کنید.

شما در سازه‌های فلزی بدون نیاز به وقفه و توقف می‌توانید قسمت‌های مختلف آن را به هم متصل کنید که می‌تواند سرعت اجرای عمل شما را بالا ببرد. شما با اتصال تیر و ستون در سازه‌های فلزی می‌توانید ساختمان‌هایی با طبقات بالا طراحی کنید.

اگر این نوع سازه‌ها را بر اساس آیین‌نامه‌های اجرایی و اصول فنی بسازید و دستورات مربوط به اتصال دیافراگم سقف با تیرهای باربری را رعایت کنید و تمام قسمت‌های سازه فلزی را ضدزنگ نمایید می‌توانید یک سازه‌ مقاومی بسازید. سازه‌های فلزی مزایایی زیادی نسبت به دیگر سازه‌ها دارند؛ اما در کنار آن‌ها، محدودیت‌هایی نیز دارند. در واقع در برخی از شرایط آب و هوایی شما نمی‌توانید اتصالات جوشی را انجام دهید و سرعت زنگ‌زدگی آن‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل این سازه‌های فلزی باید در شرایط آب و هوایی خوبی انجام بگیرند.

زنگ‌زدگی، سطح مقاومت فلزات را کاهش می‌دهد؛ زیرا فلزات در آن اکسید و پوسیده می‌شوند و مقاومت آن‌ها در برابر بار‌های وارد شده کاهش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است در این مورد به آن‌ها دقت کنید. همچنین به یاد داشته باشید که سازه‌های فلزی در مجاورت حرارت و آتش‌سوزی شکل خود را از دست می‌دهند و از حالت اولیه خود تغییر شکل پیدا می‌کنند.

سازه‌های صنعتی

سازه‌های صنعتی

یکی از انواع سازه بر اساس مصالح ساختمانی، سازه‌های صنعتی است که در آن شما اسکلت بتنی و فلزی را با هم ترکیب کرده و یک اسکلت صنعتی تولید می‌کنید. در واقع سازه‌های صنعتی یک سازه مستقل نیستند. در حال حاضر برای ساخت سازه‌های صنعتی از روش‌هایی نظیر سازه ساختمانی ال اس اف (LSF) یا قاب‌های سبک فلزی، سازه ساختمانی آی سی اف (ICF) یا عایق ماندگار، سازه ساختمانی اتصالات پیچ و مهره (B & N) و سازه ساختمانی قالب‌های تونلی (TCF) استفاده می‌کنند.

هر کدام از این روش‌ها در ساختمان‌سازی‌های زیادی استفاده می‌شوند که می‌توانند ضمن افزایش مقاومت سازه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شوند. به عنوان مثال شما در روش عایق ماندگار در دو طرف دیوار، پلی استایرن قرار می‌دهید. این عایق‌ها به عنوان قالب بتن‌ریزی و عایق صوتی و حرارتی استفاده می‌شوند.

سازه‌های چوبی

سازه‌های چوبی

سازه‌های چوبی یکی از انواع سازه‌ها هستند که بیشتر در مناطقی که قیمت چوب ارزان است، استفاده می‌شوند. به عنوان مثال استفاده از این نوع سازه‌ها در کشور‌های اتریش و آمریکا به دلیل ارزان بودن چوب بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که در کشور ما به دلیل کمبود منابع چوبی بسیار کم است و از این نوع سازه‌ها بیشتر در باغ‌ها و ویلاها برای ساخت اتاق‌ها و کلبه‌های کوچک استفاده می‌کنند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

خلاصه

تنوع سازه‌ها بر اساس نوع مصالحی که در آن‌ها استفاده می‌شود باعث شده تا مهندسان آن‌ها را در دسته‌های مختلفی قرار دهند. هر کدام از این نوع سازه‌ها مزایا و معایبی دارند که می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از طراحی و ساخت سازه، تصمیمات بهتری را در مورد آن‌ها بگیرید. به همین دلیل در بالا انواع سازه بر اساس مصالح ساختمانی را برای شما عنوان کردیم. حال اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری دارید می‌توانید با گروه رویش بیشتر صحبت نمایید تا آن‌ها تمام ابهامات را برای شما برطرف کرده و در راستای ساخت یک ساختمان مناسب و باکیفیت به شما کمک کنند.

مطالب مرتبط