یکی از روش‌های ساختمان‌سازی، فضا کار یا فضایی است که در آن شما می‌توانید سازه‌هایی با طراحی‌های خاص را بسازید. این سازه‌ها جزو مدرنترین سازه‌ها به شمار می‌آیند که از آن‌ها برای ساخت مکان‌های تفریحی، تجاری و غیره استفاده می‌کنند. سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی جزو سازه‌های ساختمانی پانلی است که در آن اجزای مختلف ساختمان تحت تاثیر نیروی کششی و فشار قرار می‌گیرند. از آن جا که شناخت این نوع ساختمان‌ها می‌تواند روی تصمیم‌گیری شما در استفاده از انواع سازه‌ های ساختمانی مؤثر باشد. به همین دلیل گروه رویش آن را ضمن معرفی برای شما با دانش روز دنیا طراحی و تولید خواهد کرد.

منظور از سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی چیست؟

سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار ساختمانی است که در آن از بخش‌های مختلفی مانند سازه خرپایی truss structure استفاده می‌کنند. این خرپاها می‌توانند ساختمان‌ها را سبک و محکم ایجاد کنند. استفاده از این نوع ساخت‌وسازها در دهانه‌هایی با تکیه‌گاه کم کاربرد دارند. در واقع در این نوع ساختمان‌ها ستون‌های کمی وجود دارد. وجود خرپاهای مثلثی شکل می‌تواند استحکام این سازه‌ها را افزایش دهد.

این خرپاهای مثلثی شکل لنگرهای خمشی، بارهای کششی و فشاری را به اعضای محوری خرپا منتقل می‌کنند. لذا استفاده از ستون را به حداقل می‌رساند. استفاده از سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار در بخش‌های خارجی استفاده می‌شود و می‌تواند جزویی از یک ساختمان باشد. در ساخت این نوع ساختمان‌ها اجزای مختلفی مانند ساندویچ پانل، پلی کربنات، ورق‌های گالوانیزه ساده و رنگی، شیشه، عایق و سایر پوشش‌ها استفاده می‌شوند.

ساختار سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی

سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار بر اساس ساختار خود به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند. شبکه‌های دولایه، سه لایه، چیلیکی، گنبدی، تاشو، بازشو، ماهواره‌ای و پل‌ها از جمله آن‌ها هستند. هر کدام از این ساختارها ویژگی‌هایی دارند که اطلاع در مورد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر در مورد نحوه ساخت‌وساز خود تصمیم بگیرید. حال در ادامه این ساختمان‌ها‌ی فضا کار را برای شما معرفی می‌کنیم.

شبکه‌های دو لایه

یکی از متداول‌ترین سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی شبکه‌های دولایه‌ای است که در ساخت آن از دو صفحه موازی با یک عنصر اصلی در وسط آن استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع سازه‌ها در ساختمان‌هایی با دهانه بزرگ کاربرد دارد.

شبکه‌های سه لایه

در این نوع ساختمان‌ها از دو صفحه در بالا و پایین یک صفحه میانی استفاده می‌کنند. استفاده از این نوع سازه‌ها نیز در ساختمان‌هایی با دهانه بزرگ کارایی دارد؛ زیرا مقاومت و استقامت آن‌ها را زیاد می‌کند.

سازه فضایی چیلیکی

این سازه‌ها نوعی از سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار هستند که شبکه ساختمان در یک سمت انحنا دارد. استفاده از این نوع سازه‌ها در قسمت‌هایی که مستطیلی شکل هستند. برای پوشش ساختمان مناسب هستند.

سازه فضایی گنبدی

این سازه‌ها مانند گنبد هستند که در آن شبکه کلی ساختمان از دو جهت انحنا دارند. در حال حاضر استفاده از این نوع سازه‌ها نیاز به دانش و تخصص بالایی دارد که شرکت مهندسی رویش می‌تواند آن را برای شما در ابعاد مختلف ایجاد کند.

سازه فضا کار تاشو

همان گونه که از نام آن‌ پیدا است این نوع سازه‌ها قابلیت تا شدن دارند و استفاده از این نوع سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار در مکان‌هایی که محدودیت فضا وجود دارند، استفاده می‌شوند؛ زیرا در این نوع سازه‌ها شما نیاز به مصالح ساختمانی ندارید.

سازه‌های بادشو

در این نوع سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار از نوعی پلاستیک استفاده می‌کنند که در صورت نیاز به آن‌ها توسط پمپ، باد می‌شوند.

سازه ماهواره‌ای

این نوع سازه‌ها توسط خرپای فضایی در ارتفاعات ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها در خطوط انتقال نیرو زیاد است.

سازه پل فضا کار

یکی از انواع سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی، پل است که در آن از خرپاهای مرکبی شکل جهت ایجاد ساختمان فضایی استفاده می‌کنند.

انواع سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی بر اساس مصالح

انواع سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی بر اساس مصالح

در ساخت سازه‌های فضا کار یا فضایی از مصالح ساختمانی مختلفی استفاده می‌کنند. تنوع محصولات در ساخت این نوع ساختمان‌ها بسیار زیاد است؛ اما با این حال این سازه‌ها را بر اساس مصالح ساختمانی به چند دسته مختلف تقسیم ‌می‌کنند. در ادامه این تقسیم‌بندی را برای شما عنوان می‌کنیم.

سازه فضایی فولادی

یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی که در ساخت سازه فضایی یا فضا کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، فولاد است. استفاده از این نوع مصالح ساختمانی همیشه مورد نیاز است و شما می‌توانید آن‌ها را به تعداد دلخواه خود تهیه کنید. استفاده از این نوع مصالح ساختمانی به راحتی جوش می‌خورند و استحکام بالایی دارند. لذا کاربرد آن در ساختمان‌های بزرگ تجاری و رفاهی توصیه می‌شود.

سازه فضا کار آلومینیومی

از آلومینیم نیز برای ساخت سازه‌های فضایی زیادی استفاده می‌کنند. این مصالح ساختمانی بسیار سبک هستند و در برابر تغییرات آب و هوایی خورده نمی‌شوند. لذا شما می‌تواند آن‌ها را در اکثر نقاط کشور استفاده کنید.

سازه فضا کار چوبی

اگر به ساخت سازه‌های چوبی علاقه‌مند هستید می‌توانید در ساخت ساختمان‌های فضایی یا فضا کار از چوب نیز استفاده کنید. استفاده از این نوع مصالح ساختمانی هزینه کمتری دارد و کاربرد آن در سالن‌های ورزشی و مدارس زیاد است.

کاربرد سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی

استفاده از این نوع ساخت‌وسازها در ساختمان‌های مدرن مانند تجاری، صنعتی، ورزشی، پارکینگ‌های طبقاتی، سینما و آمفی تئاتر، ایستگاه‌های راه‌آهن، سالن اجتماعات، ترمینال‌ها، برج‌های مخابراتی، دکل‌های انتقال نیرو و غیره زیاد به چشم می‌خورد. در ساخت این نوع ساختمان‌ها ستون وجود ندارد و باعث محبوبیت آن شده است. در این ساختمان‌ها شما می‌توانید دهانه بزرگی داشته باشید تا سازه ساختمانی فضایی ایده آلی را بسازید.

مزایا استفاده از سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار

با توجه به مطالب بالا متوجه شدید که استفاده از سازه ساختمانی فضایی یا فضا کار چه مزایایی دارد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • زیبایی ساختمان
  • عدم نیاز به استفاده از عملیات جوشکاری در هنگام نصب
  • وزن سبک
  • سرعت بالا در نصب و اجرای آن
  • هزینه مقرون به صرفه
  • امکان باز و بسته کردن مجدد سازه
  • امکان تولید قطعات سازه در کارخانه
  • قابلیت ایجاد تغییر در فضای ایجاد شده
  • ایمنی بالا
  • قابلیت ایجاد سقف افقی در فضای داخلی
  • ایجاد طراحی‌های مدرن

معایب استفاده از سازه‌های فضا کار

استفاده از انواع سازه‌های فضاکار معایبی دارد که کاربرد آن برای هر ساختمانی توصیه نمی‌شود. این ساختمان‌ها نیاز به فولاد بیشتری دارند تا بتوانید بدون نیاز به ستون ساختمان‌های خود را با دهانه بزرگ بسازید. در حال حاضر تولید فولاد در کشور به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی با محدودیت مواجه است. لذا خرید این نوع مصالح ساختمانی برای ساخت این نوع ساختمان‌ها نیاز به هزینه بالایی دارد.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

خلاصه

یکی از مدرن‌ترین و شیک‌ترین روش‌های ساخت‌وساز ساختمان استفاده از روش فضا کار یا فضایی است. در این روش شما ساختمان‌ها را بدون نیاز به ستون با دهانه‌های بزرگ تولید می‌کنید. در استفاده از این نوع ساختمان‌ها باید خرپاهایی داشته باشید که استحکام ساختمان را حفظ کنند. لذا شما باید هزینه زیادی را جهت تهیه مصالح ساختمانی آن‌ها صرف کنید.
در حال حاضر انواع سازه فضا کار بر اساس شکل طراحی آن‌ها به تخت، چیلیک یا قوسی، گنبدی شکل، دیسکی، هرمی، سینوسی، نیم قوس، تخت شیب‌دار و قوسی و غیره تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارند. شما برای ساخت سازه ساختمانی فضا کار یا فضایی نیاز به متخصصان ساختمان نیاز دارید. لذا شما می‌توانید از مهندسان ساختمانی گروه رویش کمک بگیرید.

مطالب مرتبط