هوشمند سازی ساختمان یکی از موضوعاتی است که سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به طوری که کسب و کارهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و سعی می‌نمایند با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها خانه شما را هوشمند سازی کنند.

شما برای این که بتوانید در زمینه هوشمند سازی ساختمان تصمیم خوبی بگیرید در ابتدا لازم است در مورد مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان تحقیق کنید. گروه رویش با استفاده از تجربه چندین ساله خود در این زمینه قادر است تجربیات خود را با شما در میان بگذارد.

مزایا هوشمند سازی ساختمان چیست؟مزایا هوشمند سازی ساختمان چیست؟

برای پی بردن به مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان در ابتدا در مورد مزایا آن صحبت خواهیم کرد.

افزایش ضریب ایمنی سازه‌ها

یکی از مزایا هوشمند سازی ساختمان افزایش ایمنی ساختمان‌ها است که می‌تواند منجر به حفظ بهتر سازه‌های هوشمند شود. شما در هوشمند سازی ساختمان، سیستم‌های نظارتی و اطلاع‌رسانی تطبیقی زیادی را در بخش‌های مختلف سازه قرار می‌دهید که می‌تواند تمام حوادث مختلف را شناسایی کرده و از وقوع آن‌ها جلوگیری کند. هم‌چنین می‌تواند افراد ناشناسی که به محیط ساختمان شما وارد شدند را شناسایی کرده و در صورت لزوم به پلیس اطلاع دهد.

سهولت انجام کارها در خانه هوشمند

شما بعد از آن که ساختمان خود را هوشمند سازی کردید می‌توانید کارهای خود را خیلی راحت انجام دهید. در واقع ساکنان و کاربران قابلیت این را دارند که تجهیزات و سیستم‌های مختلف را کنترل و مدیریت کنند. هم‌چنین آن‌ها می‌توانند از راه دور از طریق دستگاه‌های آنلاین به تمام سیستم هوشمند داخل خانه متصل شده و دستورات لازم را به آن‌ها ارائه دهند.

هوشمند سازی ساختمان به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که برای کشیدن پرده‌های ساختمان حتما به سمت همه پنجره‌ها نروند و تک‌تک پرده‌ها را نکشند. بلکه تنها با یک دستور در سیستم هوشمند سازی ساختمان می‌توانند آن را انجام دهند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با هوشمند سازی خانه

یکی از مزایای هوشمند سازی ساختمان کاهش مصرف انرژی است که می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های ساختمان شود. شما به وسیله کنترل دقیق ساختمان و تجهیزات آن می‌توانید میزان مصرف انرژی مانند نورپردازی، تهویه مطبوع و غیره را کاهش دهید.

افزایش طول عمر مفید دستگاه‌ها با هوشمند سازی ساختمان

یکی از مواردی که باید در بخش مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان بیان کرد این است که طول عمر مفید دستگاه‌ها در خانه‌های هوشمند سازی زیاد است؛ زیرا در این سازه‌ها شما دائم روی دستگاه‌ها و تجهیزات خود نظارت می‌کنید؛ بنابراین لازم نیست برای تعمیر و نگهداری آن‌ها هزینه صرف کنید.

کنترل از راه دور ساختمان‌های هوشمند

یکی از مزایای مهم هوشمند سازی ساختمان این است که شما می‌توانید زمانی که در خانه نیستید، تمام تجهیزات را مدیریت کنید. شما به وسیله هوشمند سازی ساختمان می‌توانید لباسشویی خود را روشن کنید، سیستم روشنایی خانه را فعال نمایید و یا این که درب را برای افرادی که بیرون خانه هستند، باز کنید.

این کار به شما این امکان را می‌دهد که به تمام وقایعی که در داخل خانه رخ می‌دهند، مدیریت داشته باشید. برای انجام این کار نیاز به اینترنت قوی دارید که تمام تجهیزات را به آن وصل کرده باشند.

انعطاف‌پذیری بالای سیستم‌های خانه هوشمند

سیستم‌های هوشمند انعطاف‌پذیری بالایی دارند و شما می‌توانید به راحتی روی آن‌ها تغییرات لازم را اعمال کنید. شما می‌توانید به این سیستم‌ها امکانات جدیدی را اضافه کنید و یا سیستم‌های هوشمند جدیدی را به شبکه وصل نمایید.

امکان کنترل تکی و گروهی تجهیزات هوشمند

از دیگر مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان، کنترل تکی و گروهی تجهیزات است. شما می‌توانید برای هر کدام از ساکنان خانه دسترسی خاصی به تجهیزات هوشمند ساختمان بدهید؛ بنابراین اگر هر کدام از اعضای خانواده بخواهند می‌توانند روی تک‌تک تجهیزات کنترل داشته باشند. علاوه بر آن شما می‌توانید تجهیزات هوشمند سازی خود را به صورت گروهی یا مجزا مدیریت نمایید. برای این کار لازم است الگوریتم‌های خاصی را برای آن‌ها تعریف کنید.

تعریف سناریوهای دلخواه به تجهیزات هوشمند سازی شده

در BMS شما می‌توانید برای مدیریت و کنترل دستگاه‌های خود سناریوهای مختلفی را تعریف نمایید. این سناریوها به شما این امکان را می‌دهند تا تجهیزات مختلف را بر اساس نیازها و سلیقه خود کنترل کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید برای خروج از منزل خود یک سناریویی تعریف کنید که با زدن دکمه آن تمام تجهیزات داخل خانه خاموش شوند.

معایب هوشمند سازی ساختمان‌ها چیست؟معایب هوشمند سازی ساختمان‌ها چیست؟

در بخش مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان باید به بخش معایب آن نیز اشاره کنیم تا شما بتوانید در مورد پیاده‌سازی یا عدم پیاده‌سازی آن در سازه خود تصمیم‌گیری نمایید.

امکان یادگیری سخت مدیریت هوشمند ساختمان

یکی از معایب هوشمند سازی ساختمان این است، افرادی که با فناوری و سیستم‌های هوشمند آشنایی ندارند ممکن است تجهیزات را نتوانند کنترل کنند یا کنترل تجهیزات برای آن‌ها سخت باشد. لذا این افراد نیاز به یادگیری کنترل تجهیزات هوشمند دارند.

هزینه بالای هوشمند سازی ساختمان

یکی از مواردی که در بخش مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان مطرح شده است، بخش هزینه راه‌اندازی سیستم است. هوشمند سازی تک‌تک تجهیزات یا تنها بخشی از ساختمان هزینه زیادی ندارد؛ اما اگر شما بخواهید کل ساختمان را هوشمند سازی کنید باید هزینه زیادی را پرداخت نمایید؛ اما دقت کنید که با صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌های ساختمان می‌توانید در دراز مدت این هزینه‌های را جبران نمایید.

وابستگی کامل تجهیزات در ساختمان‌های هوشمند به اینترنت

یکی از معایب هوشمند سازی ساختمان وابستگی آن‌ها به اینترنت است. اگر در ساختمان شما سرعت اینترنت ضعیف باشد یا این که کلا قطع شود در این صورت نمی‌توانید هیچ کدام از تجهیزات را به صورت هوشمند مدیریت کنید و لازم است حتما آن‌ها را به صورت دستی فعال کرده یا در برخی مواقع باید منتظر بمانید تا اینترنت وصل شود.

طراحی پیچیده هوشمند سازی ساختمان

همان گونه که در بالا اشاره کردیم، هزینه هوشمند سازی برخی از ساختمان‌ها بسیار زیاد است. در کنار آن‌ها ممکن است برخی از این ساختمان‌ها به سیم‌کشی پیچیده و سختی نیاز داشته باشند که روی هزینه نهایی هوشمند سازی ساختمان موثر است یا زمان زیادی را صرف می‌کند. حال در برخی از ساختمان‌ها ممکن است به کنده‌کاری نیاز داشته باشد.

تعمیر و نگهداری سخت تجهیزات هوشمند

در بالا در مورد مزایا هوشمند سازی ساختمان بیان کردیم و گفتیم که تجهیزات شما طول عمر بالایی خواهند داشت و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها کم خواهد بود؛ اما این را نیز بدانید در صورتی که هر کدام از تجهیزات شما خراب شوند باید با کارشناسان متخصص در این حوزه صحبت نمایید. در واقع کار تعمیر تجهیزات هوشمند وظیفه هر فردی نیست.

حریم خصوصی خانه‌های هوشمند

یکی از معایب هوشمند سازی خانه‌ها، حریم خصوصی خانواده‌ها است؛ زیرا بسیاری از افراد نگران این هستند که با هوشمند سازی خانه خود هکرها بتوانند به حریم خصوصی آن‌ها تجاوز کنند و به اطلاعات خصوصی آن‌ها دسترسی داشته باشند؛ زیرا خانه‌های هوشمند اطلاعات و داده‌های زیادی را مورد اعضای خانه نگهداری می‌کنند و اگر فردی به این داده‌ها دسترسی داشته باشد می‌تواند اطلاعات زیادی پیدا کند.

در حال حاضر برای حل این مشکل قفل دیجیتال را معرفی کرده‌اند که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانید با کارشناسان گروه رویش صحبت نمایید.

خلاصه

هوشمند سازی ساختمان یکی از فناوری‌های جدیدی است که در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری داشته است. به طوری که شرکت گروه رویش در این مورد برای داوطلبان عزیز خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد. حال اگر شما نمی‌دانید که هوشمند سازی ساختمان مناسب شما است یا خیر؛ در بالا اطلاعاتی را در مورد مزایا و معایب هوشمند سازی ساختمان بیان کردیم. شما جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران گروه رویش صحبت نمایید.

مقالات مرتبط