یکی از مهم‌ترین کارهایی که در حین سازه‌های عمرانی باید انجام دهید، استحکام ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که مهندسان رویش آن‌ها را با توجه به نوع ساختمان شما انجام می‌دهند. استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان ایجاب می‌کند که عمر سازه شما زیاد شود تا بتوانید از آن برای سال‌های متمادی استفاده نمایید.

منظور از استحکام ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان چیست؟

استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی سازه یکی از روش‌هایی است که در آن شما مقاومت یک سازه را افزایش می‌دهید و عواملی که استحکام سازه شما را خراب می‌کنند مانند فشار ها و اعمال طبیعی را از بین می‌برید. در حال حاضر کشور ما جزو نقاط زلزله خیر جهان است که حوادث ناگوار زیادی در آن رخ داده است؛ بنابراین اگر شما سازه‌های خود را مقاوم‌سازی کنید می‌توانید در برابر بلاهای طبیعی و انسانی استحکام ساختمان خود را افزایش دهید.

در حال حاضر روش‌های زیادی برای استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی سازه وجود دارند که تاثیر زیادی در ارزش ملک شما خواهند داشت که مهندسان گروه رویش آن‌ها را به روش‌های مختلفی در ساختمان شما ایجاد خواهند کرد.

اهمیت استحکام ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان

اهمیت استحکام ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان

در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های کشور ضعف‌هایی دارند که شما باید با استفاده از روش‌های اصولی استحکام سازه خود را افزایش دهید. دلایل زیادی برای استفاده و اهمیت استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی سازه وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خطا در طراحی

با توجه به این که تمام ساختمان‌ها با نقشه‌های اولیه طراحی و ساخته می‌شوند؛ اما در برخی از این نقشه‌ها خطاهایی وجود دارد که استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان می‌تواند این بی‌اعتنایی‌های اولیه و پیش‌بینی‌های نادرست ساختمان را برطرف کند.

خطا در اجرا ساختمان

برخی از پیمانکاران ساختمان در مراحل اجرای ساختمان خطاهایی را انجام می‌دهند و مشکلاتی را در قالب‌بندی، بتن‌ریزی و غیره ایجاد می‌کنند. معمولا این اشکالات به دلیل عدم نظارت، وجود نیروهای غیرمتخصص در عملیات و یا به کارگیری مصالح ارزان و بی‌کیفیت ایجاد می‌شوند. لذا شما در این مرحله می‌توانید طبق قانون مقاوم‌ سازی ساختمان از روش‌های مختلفی برای بهبود آن استفاده کنید.

تغییر کاربری ساختمان

در برخی مواقع پیش آمده است که کارفرمایان بنابه دلایل مختلف کاربری ساختمان خود را تغییر می‌دهند و برای همین انتظارات آن‌ها از ساخت ساختمان عوض می‌شود. لذا در این صورت شما باید با تغییر کاربری ساختمان آن‌ها را انجام دهید که برای آن باید مقاوم‌سازی نیز کنید. در واقع وقتی شما کنده‌کارهایی را در ساختمان خود ایجاد می‌کنید نباید آن‌ها به ساختمان شما خسارت وارد کنند و ایمنی آن‌ها را به خطر بندازند.

بازسازی سازه

در حال حاضر ساختمان‌های زیادی وجود دارند که طراحی آن‌ها قدیمی شده است و دیگر به اندازه سازه‌های جدید استحکام و مقاومت ندارند؛ بنابراین در این روش می‌توانید با بازسازی سازه اقدام به مقاوم‌سازی آن‌ها کنید. این روش می‌تواند استقامت ساختمان‌ها را در برابر نیروهای وارد بر آن زیاد ‌کند.

انواع روش‌های مقاوم‌ سازی ساختمان

در حال حاضر روش‌های زیادی برای استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای ساختمان‌های مختلفی کاربرد دارند. مهندسان رویش با توجه به سازه شما می‌توانند انواع روش‌های استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان را پیشنهاد دهند. حال در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاوم‌سازی سازه با مصالح FRP

مصالح FRP در واقع مخفف عبارت Fiber Reinforced Polymer به معنای پلیمر مسلح شده با الیاف است. این محصول از ترکیب الیاف و ماتریس تشکیل شده است که در ساخت آن‌ها از کربن، آرامید و شیشه استفاده می‌کنند. استفاده از این روش مزایایی دارد که در ادامه به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • دارای مقاومت کششی بالا
  • در برابر خوردگی و شرایط محیطی نامطلوب مقاومت زیادی دارد.
  • نسبت به فولاد وزن کمتری دارد.
  • قابلیت نفوذناپذیری مغناطیسی
  • قابلیت استفاده به صورت خارجی
  • حمل و نقل آسان و سرعت اجرای بالا
  • امکان استفاده در مصالح مختلف و قابلیت تولید در فرم‌های گوناگون

مقاومت سازی ساختمان با قاب خمشی

قاب‌های خمشی یکی از روش‌های استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان هستند که در آن‌ها برخلاف مهاربند یا دیوارهای برشی عضو اضافه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین در برابر تغییر شکل‌های جانبی در ساختمان مقاومت کمی را از خود نشان می‌دهند. استفاده از این روش‌ها باعث می‌شود که ساختمان در برابر فشار های وارد بر آن تغییر شکل دهد تا از خسارت‌های جبران‌ناپذیر به آن جلوگیری نماید.

مقاوم‌سازی با دیوار برشی

شما با قرار دادن دیوارهای برشی در ساختمان‌های بتنی می‌توانید سختی ساختمان خود را به دلخواه افزایش دهید. این کار می‌تواند ظرفیت تحمل بارهای ثقلی، ظرفیت سازه در تحمل بارهای جانبی ناشی از زمین‌لرزه را افزایش دهد.

مهاربند یا بادبند برای مقاوم‌سازی سازه چیست؟

بادبندها یا مهاربندها یکی از اجزایی هستند که از آن‌ها برای استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان استفاده می‌کنند. این مهاربندها به صورت مورب در سازه‌ها اجرا می‌شوند و مقاومت ساختمان را در برابر بادهای جانبی زیاد می‌کنند. مهاربندها در واقع به صورت مثلثی هستند که به عنوان تکیه‌گاه ثابت از آن استفاده می‌کنند. خطوط تشکیل شده این بادبندها تغییر شکل نمی‌دهند و زوایای بین آن‌ها همواره ثابت است. اگر این مهاربندها به صورت تخصصی بر روی ساختمان‌های مختلف اجرا شوند می‌توانند در برابر نیروهای خارجی مانند زلزله نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

کاربرد میراگر در مقاوم‌ سازی ساختمان

شاید از خود سؤال کنید که نحوه استحکام سازی ساختمان‌های بلند و مرتفع چگونه است و چه کارهایی را باید در مراحل ساخت ساختمان‌ های مرتفع باید انجام دهیم تا بتوانیم یک سازه مقاومی را ایجاد کنیم. در حال حاضر مهندسان ساختمان در برج‌های مرتفع برای مقاوم‌سازی سازه از میراگر استفاده می‌کنند که آن‌ها می‌تواند انرژی‌های وارد شده به سازه را جذب کنند. در واقع آن‌ها می‌توانند اثرات مخرب زمین لرزه را به خود جذب کرده و از تخریب ساختمان جلوگیری نمایند.

مراحل مقاوم‌ سازی ساختمان

در استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان هدف اصلی بهبود عملکرد آن‌ها در برابر زلزله است. این کار را می‌تواند با عملکردهای زیادی به دست بیاید؛ اما شما باید بهترین روش استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان را انتخاب کنید تا در برابر نیروهای وارد به ساختمان عکس‌العمل خوبی را از خود نشان دهد. شما برای استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی ساختمان باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آن را بیان می‌کنیم.

  1. در ابتدا لازم است میزان عملکرد ساختمان در برابر زلزله و سایر نیروهای خارجی را بررسی کنید. برای این کار لازم است قدمت ساختمان، نوع سازه، شرایط محیطی، در دسترس بودن تمامی نقشه‌ها و غیره را بررسی نمایید
  2. بعد از آن لازم است شما نقاط ضعف ساختمان را شناسایی کنید
  3. بعد از شناخت نقاط ضعف ساختمان باید طرح مقاوم‌سازی ساختمان را بشناسید و آن را به صورت جامع سنجیده و بهترین و بهینه‌ترین روش مقاوم‌سازی ساختمان را انتخاب نمایید
  4. حالا شما باید طبق قانون مقاوم‌سازی ساختمان روش انتخاب شده خود را اجرا نمایید

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

خلاصه

استحکام ساختمان و مقاوم‌ سازی ساختمان یکی از روش‌هایی است که در آن شما سازه خود را در برابر نیروهای خارجی و داخلی ساختمان مقاوم می‌کنید. باید توجه به این که امروزه ساختمان‌های مرتفع و بزرگی در شهرها ساخته می‌شود. لذا مسئله استحکام ساختمان و مقاوم‌سازی آن‌ها یکی از مسائل روز مهندسی ساختمان گروه رویش است. شما برای انجام کارهای مقاوم‌سازی ساختمان و انتخاب بهترین روش آن‌ها می‌توانید با مهندسان این گروه صحبت نمایید. این مهندسان در ابتدا سازه شما را بررسی کرده و آزمایش‌هایی را بر روی آن‌ها انجام خواهند داد. بعد از آن با استفاده از دانش و مهارت خود سازه‌های شما را مقاوم‌سازی می‌کنند.

مطالب مرتبط