مدیریت پیمان ساخت یکی قراردادهایی است که در ساخت و ساز های مختلف از آن استفاده می‌شود. استفاده از این قرارداد در همه پروژه‌های عمرانی کاربرد ندارد. این امر باعث شده است تا برای عهده زیادی سوال پیش بیایید که مدیریت پیمان ساخت چیست و چه مزایایی دارد.

مزایای مدیریت پیمان ساخت بسیار زیاد است و شما با اطلاع از این قضیه می‌توانید در پروژه‌های ساختمانی مختلف از آن استفاده کنید. گروه رویش به عنوان یکی از شرکت‌های مهندسی ساخت و ساز قادر است این موضوع را برای شما مشخص کند.

مدیریت پیمان ساخت چیست؟مزایای مدیریت پیمان ساخت پروژه

مدیریت پیمان ساخت یک از قراردادهای اجرایی است که در آن شما پروژه خود را طبق قرارداد می‌سازید. در این نوع قراردادها کارفرما کلیه امور مربوط به برنامه‌ریزی و مدیریت اجرای پروژه را به مدیریت پیمان واگذار می‌کند. این مدیر پیمان پروژه ساختمان می‌تواند یک فرد حقیقی یا حقوقی باشد. او مبلغی از هزینه‌های ساخت ساختمان را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کند و در آن هر دو طرف قرارداد از آن نفع می‌برند.

با انعقاد قرارداد مدیریت پیمان ساخت، کارفرما هزینه کمتری را محتمل می‌شود؛ زیرا پیمانکار مدیریت ساختمان آن‌ها را با کمترین هزینه به بهترین شکل انجام می‌دهد. در واقع او تجربیات کافی در این زمینه دارد و می‌تواند اقدامات لازم را در این مورد انجام دهد. این قرارداد به نفع پیمانکار ساختمان نیز است؛ زیرا در آن تنها مسئولیت ساخت پروژه را بر عهده دارد و هزینه‌ای بابت ساخت آن پرداخت نمی‌کند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره‌های 09122527317 و 09127598728 تماس بگیرید

مزایای مدیریت پیمان ساخت پروژهمزایای مدیریت پیمان ساخت پروژه

در حال حاضر مدیریت پیمان ساخت در اجرای پروژه‌های مختلف مزایایی زیادی کاربرد دارد و می‌تواند جهت اجرای موفق ساختمان‌سازی شما کمک کند. شما برای این که بتوانید این نوع قرارداد را بیشتر بشناسید در ادامه مزایای مدیریت پیمان ساخت را بیان می‌کنیم.

کنترل کیفیت پروژه

مدیر پیمان ساخت طبق قرارداد کنترل کیفیت اجرای پروژه را بر عهده دارد؛ بنابراین می‌تواند استانداردهای کیفیتی را در آن اجرا کرده و از اشکالات در طول اجرای پروژه ساختمان‌سازی جلوگیری کند.

کاهش هزینه‌های ساختمان‌سازی

پیمانکار ساختمان به دلیل این که تجربه و دانش کافی در زمینه ساخت و اجرای پروژه‌های مختلف دارد؛ بنابراین می‌تواند هزینه پروژه ساختمان‌سازی شما را کاهش دهد و با حسابداری در پیمانکاری شما بتواند ساخت و ساز را مدیریت نماید.

زمانبندی دقیق ساخت ساختمان

یکی از مزایای مدیریت پیمان ساخت، زمان بندی صحیح ساختمان‌سازی است که در آن شما می‌توانید پروژه خود را در زمان مشخص شده‌ای دریافت کنید. این کار می‌تواند یک برنامه‌ریزی دقیقی برای شما فراهم کند و از تاخیر‌ها و افت‌های زمانی جلوگیری نماید.

کاهش ریسک‌های پروژه

شما با استفاده از قرارداد مدیریت پیمان ساخت می‌توانید ریسک‌های خود را کاهش دهید؛ زیرا در آن تمام چالش‌های احتمالی در قرارداد پیش‌بینی شده است و می‌تواند احتمال وقوع مشکلات را در بین کارفرما و پیمانکار ساختمان کاهش دهد.

تعامل موثر بین طرفین قرارداد

از دیگر مزایای مدیریت پیمان ساخت می‌توان به تعامل بیشتر و بهتر میان طرفین قرارداد اشاره کرد. به طوری که آن‌ها طبق این قرارداد می‌توانند ارتباطات خود را بهبود دهند و رابطه سازنده‌ای داشته باشند؛ زیرا در آن تمام مسئولیت‌ها بین افراد مختلف مشخص شده است.

انتخاب مدیریت پیمان ساخت

یکی از مهم‌ترین مواردی که شما باید در مدیریت پیمان ساخت در نظر داشته باشید، انتخاب مدیریت پیمان ساخت است؛ زیرا در این روش شما با انتخاب مدیریت پیمان ساخت می‌توانید کیفیت و هزینه تیم خود را کنترل کنید. رهبر تیم هم باید در طول فرایند ساخت و ساز مدیریت مالی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد. در انتخاب مدیریت پیمان ساخت باید تحقیق کنید که آیا تیم مورد نظر شما به خدمات پیش از ساخت یا ساخت و ساز متعهد است یا خیر.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره‌های 09122527317 و 09127598728 تماس بگیرید

تفاوت در قرارداد مدیریت پیمان ساخت و مدیریت قانون مدیریت پیمان

تفاوت در قرارداد مدیریت پیمان ساخت و مدیریت قانون مدیریت پیمان

افراد زیادی از خود سوال می‌کنند که بین قراردادهای مدیریت پیمان ساخت یا مدیریت پیمان چه تفاوت‌هایی وجود دارد. یکی از تفاوت‌هایی که میان این دو قرارداد وجود دارد نوع قراردادی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. در قرارداد قانون مدیریت پیمان قرارداد به صورت مستقیم با خود پیمانکار یا پیمانکاران بسته می‌شود. در واقع پیمانکار مسئولیت انجام این امور را به صورت مستقیم بر عهده دارد. در حالی که در قرارداد مدیریت پیمان ساخت، مدیران ساخت و ساز فقط قراردادهای تجاری را کنترل می‌کنند. در حالی که این قراردادها توسط کارفرما تنظیم می‌شوند.

یکی دیگر از تفاوت‌های قراردادهای مدیریت پیمان ساخت با قانون مدیریت پیمان از نظر حقوقی است. در مدیریت پروژه پیمانکاری، مدیر پروژه عامل پیمانکار است و به عنوان یک نماینده در آن فعالیت می‌کند. در واقع کارفرما در این نوع قراردادها فقط یک قرارداد دارد و در آن مدیر پیمانکار، نماینده پیمانکار بوده و از طرف آن قرارداد را امضا می‌کند. در حالی که در مدیریت پیمان ساخت مدیر ساخت و ساز به عنوان مشاور هستند و به صورت مستقل عمل می‌کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مدیریت پیمان ساخت با قانون مدیریت پیمان نوع کاربرد آن‌ها است. قراردادهای مدیریت پیمانکاری بیشتر در ساخت و سازهایی استفاده می‌شوند که شما در آن نیاز به متخصصین مختلفی دارید و مناسب پروژه‌هایی بزرگ با پیچیدگی‌های بالا هستند. به طوری که در آن‌ها حجم انجام کارها و فعالیت‌های مختلف زیاد است. در این نوع قراردادها پیمانکاران تعهدات اجرایی را بر عهده می‌گیرند و تمام جزئیات ساختمان را اداره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راه های کاهش هزینه ساختمان سازی

در حالی که شما در قراردادهای مدیریت پیمان ساخت می‌توانید برای پروژه‌های کوچک و متوسط استفاده کنید. معمولا در این پروژه‌ها محدودیت منابع مالی و انسانی وجود دارد. در این نوع قراردادها کارفرما کلیه امور مربوط به قراردادها را انجام می‌دهد و کلیه جزییات پروژه ساختمان‌سازی با آن است. در این نوع قراردادها مدیران ساخت و ساز تنها به عنوان مشاوران ساختمانی عمل می‌کنند و راهنمایی‌های لازم را به کارفرما خود ارائه می‌دهند.

چه افرادی در مدیریت پروژه‌های ساختمانی دخالت دارند؟

چه افرادی در مدیریت پروژه‌های ساختمانی دخالت دارند؟

به هنگام عقد قراردادهای مدیریت پیمان ساخت افراد مختلفی مشارکت دارند که این افراد به صورت کلی به ۳ دسته زیر تقسیم می‌شوند.

کارفرما پروژه ساختمان‌سازی

یکی از افراد کلیدی که در ساخت و ساز قراردادهای سازه عمرانی دخالت دارد، کارفرما است. این کارفرما می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد و مسئول انتقال این قرارداد و تمامی اطلاعات مرتبط با پروژه به پیمانکار است. او طبق این قرارداد مسئول است تا هزینه ساخت و ساز را تامین کند. حال اگر او مالک زمین باشد در این صورت باید شرایطی فراهم کند که بتواند پروژه را در آن شروع نماید.

بیشتر بخوانید: علائم نقشه خوانی ساختمان

پیمانکار ساختمان

پیمانکار، یکی از افراد موثر در عقد قراردادهای ساختمان‌سازی است. او نقش اساسی در ساخت و ساز را دارد و به عنوان مسئول اجرایی پروژه عمل می‌کند. پیمانکار ساختمان می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. او طبق قرارداد مدیریت پیمان ساخت، مسئول تهیه تجهیزات، مصالح و استخدام نیروی انسانی است. در برخی از این قراردادها همه مصالح ساخت و ساز نیز توسط او فراهم می‌شود. در واقع او مسئولیت این را بر عهده دارد تا یک ساختمان را در اختیار کارفرما قرار دهد. پیمانکار برای این کار باید از بهترین نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری استفاده کند تا بتواند پروژه را مدیریت مالی نماید.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره‌های 09122527317 و 09127598728 تماس بگیرید

مشاور ساختمان

یکی از افرادی که در قراردادهای مدیریت پیمان ساخت نقش اساسی دارد، مشاور است. او بین پیمانکار و کارفرما یک قراردادی را تنظیم می‌کند تا ریسک‌های احتمالی را در آن به حداقل برساند. این مشاوران می‌توانند مشاوران مالی و حقوقی باشند تا به کارفرما کمک کنند قراردادهای معقولی را منعقد نمایند.

بیشتر بخوانید: نقشه سازه چیست

خلاصه

مدیریت پیمان ساخت یکی از قراردادهایی است که بین کارفرما و مدیریت پیمان منعقد می‌شود. در آن مدیر پروژه می‌تواند یک فرد حقیقی یا حقوقی باشد که مسئول انجام تمام کارهای ساختمان‌سازی است. استفاده از این روش مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال یکی از مزایای مدیریت پیمان ساخت مدیریت هزینه، کنترل کیفیت پروژه، کاهش ریسک‌ها، زمانبندی موثر، تعامل موثر بین اعضا و غیره است.
به طوری که شما می‌توانید با استفاده از آن روند کار خود را بالا ببرید. حال اگر در این خصوص و در مورد انتخاب مدیریت پیمان پروژه نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می‌توانید با مهندسان گروه رویش صحبت نمایید.