روش تاپدان یا روش بالا-پایین جدیدترین روش پایدارسازی گودهای عمیق است که در آن همزمان با گودبرداری و ساخت طبقات به سمت پایین، طبقات بالایی نیز ساخته می‌شوند و زمان اجرای سازه کاهش می‌یابد. در این روش اسکلت و سقف‌های پروژه علاوه بر کاربری اصلی خود به عنوان سازه پروژه، نقش سازه نگهبان را نیز دارند و مانع از ریزش دیواره‌های خاکی گود می‌شوند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

گودبرداری به روش تاپ دان چیست؟گودبرداری به روش تاپ دان

در این روش در ابتدا محل ستون‌های سازه مشخص شده و برای هر ستون با توجه به میزان بار وارده بر آن در تراز زیر پی یک شمع اجرا می‌شود. سپس ستون‌های سازه بر روی این شمع ها نصب شده و اطراف آن‌ها با خاک و سیمان پر می‌شود. سپس گودبرداری آغاز می‌شود و در هر مرحله خاک‌برداری متناسب با خاک محل پروژه عمقی از گود برداشته شده و سقف های طبقاتی که امکان اجرای آن‌ها فراهم باشد اجرا می‌گردند.

این مراحل تا رسیدن به تراز کف پی و اجرای پی ادامه می‌یابد. بار سقف‌ها توسط ستون‌ها به شمع‌ها منتقل شده و سقف‌ها نیز به عنوان مهار افقی مانع از ریزش دیواره خاکی می‌شوند. در روش تاپدان با پیشرفت پروژه به سمت پایین پس از اجرای دو سقف از طبقات منفی امکان ساخت طبقات مثبت هم فراهم می‌شود و اجرای پروژه سرعت می‌گیرد، به گونه‌ای که از این پس با اجرای سقف هر طبقه منفی می‌توان یک یا دو سقف از طبقات مثبت را اجرا کرد.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

کاتالوگ گروه رویش

برای دریافت کاتالوگ گروه رویش کافیه👈 “اینجا“👉 کلیک کنید.

عنوان: پروژه الهیه – پایدارسازی گود و گودبرداری به شیوه تاپ دان

مراحل اجرا گودبرداری به روش تاپ دان

ادامه مراحل اجرای سازه به روش تاپدان نشان داده شده است.

  1. حفاری چاه و میلگرد‌گذاری شمع
  2. نصب ستون‌های زیرسازه
  3. پرکردن فضای خالی بین دیواره چاه و ستون
  4. خاک‌برداری و اجرای دیوار حائل
  5. اجرای سقف زیرسازه
  6. ساخت روسازه
  7. تکرار مراحل خاک‌برداری، اجرای دیوار حائل و سقف در زیرسازه
  8. اجرای شالوده
  9. خروج ماشین‌آلات و مصالح و تکمیل زیرسازی

سرعت اجرا در پروژه‌های تاپ دان

در ابتدای اجرای پروژه به روش تاپدان به دلیل اینکه نیاز به حفر چاه برای اجرای شمع و نصب ستون است و پس از آن گودبرداری آغاز می‌شود، ممکن است تصور شود که این روش سرعت اجرای پروژه را کاهش می‌دهد اما با توجه به اینکه در این روش می‌توان طبقات منفی و مثبت را همزمان اجرا کرد، علاوه بر اینکه این تاخیر به‌وجود آمده جبران می‌شود در مجموع سرعت اجرا در این روش از دیگر روش‌ها بیشتر است.

گودبرداری در مجاورت سازه‌های حساس

در روش تاپدان نسبت به روش‌های دیگر پایدارسازی گود به دلیل صلبیت بالای اعضای مهاری که همان سقف‌های سازه هستند، جابه‌جایی‌ها و تغییرشکل‌ها بسیار کمتر است. در پروژه‌هایی که در مجاورت بناهای حساس و آثار تاریخی قرار دارند و حفظ سلامت این سازه‌ها در اولویت است این روش می‌تواند با کاهش جابه‌جایی‌های ناشی از گودبرداری مانع از تخریب این سازه‌ها و ایجاد ترک در آن‌ها شود.

تاپ دان در ایران

روش تاپدان در چند سال گذشته در ایران رواج یافته و پروژه‌هایی نیز به این روش در شهرهای بزرگ از جمله تهران انجام شده است. پیش از ورود این روش به ایران این روش در نقاط مختلف جهان از جمله ژاپن، آمریکا و چین مورد استفاده قرار گرفته و نتایج قابل قبولی را به همراه داشته است. در اکثر نقاط جهان اجرای پروژه به روش تاپدان با اجرای یک دیوار دیافراگمی در اطراف پروژه آغاز می‌شود اما در ایران با توجه به اینکه اکثر پروژه‌های گودبرداری عمیق در شهر تهران انجام می‌شود و خاک این شهر از مقاومت بالایی برخوردار است لذا از اجرای دیوار دیافراگمی صرف‌نظر شده و در هر مرحله که سقف هر طبقه اجرا می‌شود، دیوار حائل آن طبقه نیز اجرا می‌گردد. اجرای روش تاپدان در ایران به این روش باعث کاهش هزینه‌های پروژه می‌گردد.

تاپ دان و سیستم‌های سازه‌ای مختلف

روش تاپدان در اکثر سازه‌ها از جمله سازه‌های با اسکلت فولادی، ‌بتنی و مختلط قابل اجراست. از مزایای اسکلت فولادی می‌توان به سرعت بالای اجرا و در مورد اسکلت بتنی می‌توان به مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی اشاره کرد. سازه‌های مختلط با ترکیب ویژگی‌های مفید فولاد و بتن، کارایی بسیار مناسبی در ساخت‌وساز دارند. اجرا سازه‌های CFT و اجرا سازه SRC به عنوان مهم‌ترین سازه‌های مختلط در ساخت به روش تاپدان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

تاپ دان و صعوبت‌های اجراییتاپ دان و صعوبت‌های اجرایی

روش تاپدان در طراحی و اجرا با دشواریهایی همراه است. مهمترین صعوبت اجرایی، نصب دقیق ستونهای زیرزمین است. در این روش چون ستونها در چاه اجرا میشود بنابراین اجرای دقیق و کنترل شاقولی ستونها نسبت به پروژه های دیگر سخت تر است. صعوبت دیگر این روش، خاکبرداری و اجرای سازه در زیر سقفهای طبقات منفی است. از دیگر صعوبت‌های اجرایی این روش لزوم اجرای سیستم روشنایی و تامین روشنایی لازم برای حفاری در طبقات زیرین و همچنین تامین تهویه مورد نیاز در این طبقات است.

تامین نور کافی و هوای مناسب

در روش تاپدان چون طبقات فوقانی زودتر از طبقات زیرین ساخته می‌شوند لذا با پیشروی به سمت پایین نور مناسب به طبقات پایین نمی‌رسد و خطر برخورد ماشین آلات حفاری به ستون‌ها و دیگر موارد افزایش می‌یابد. تهویه مناسب نیز برای رسیدن هوای تازه به افراد حاضر در طبقات زیرین و خروج آلاینده‌های حاصل از فعالیت ماشین آلات خاک‌برداری ضروری است.

برای ارتباط با کارشناسان و مهندسان گروه رویش با شماره 09122527317 تماس بگیرید.

مطالب مرتبط